Al die suikers in fruit veroorzaakt dat niet gigantische pieken in je bloedsuikerspiegel?

Allereerst, bij alles wat je eet ontstaat er een reactie van je lichaam. Dat is normaal en dat is gezond.

Natuurlijke voedingsmiddelen veroorzaken een natuurlijke reactie. Onnatuurlijke voedingsmiddelen veroorzaken onnatuurlijke reacties in het lichaam.

Fruit, zelfs super zoet fruit, veroorzaakt veel minder hoge bloedsuikerspiegel dan bijvoorbeeld volkoren brood, gekookte aardappelen en zelfs magere yoghurt.

In tegenstelling tot wat veel wordt gedacht, blijkt uit wetenschappelijke onderzoeken dat fruitsuikers uit hele, natuurlijke voedingsmiddelen (dus die je gewoon binnenkrijgt als je gewoon natuurlijk fruit eet), geen negatief effect hebben op de bloedsuikerspiegel. Een stuk fruit bij elke maaltijd zorgt juist voor een langzamere stijging van de bloedsuikerspiegel [137-139]. Een kleine meta-analyse laat zien dat fruit bij een maaltijd de bloedsuikerstijging juist verlaagt in plaats van verhoogt [140].

In de komende blogs leg ik uit hoe dit werkt en waarmee dit te maken heeft.

Wat ik alvast kan verklappen is dat vet in en rondom je cellen het proces vertraagt, waardoor suiker langer in je bloed blijft, omdat het niet de cellen in kan [142]. De ‘insuline-sleutel’ heeft moeite het celmembraan te openen om de glucose erin te laten [143]. Hierdoor blijft je alvleesklier/pancreas insuline afgeven om alsnog snel die suikers in de cellen te krijgen. Het ‘bombardement’ van insuline op de cellen maakt je cellen steeds minder gevoelig voor de insuline, met bijvoorbeeld insulineresistentie en daaropvolgend diabetes als resultaat.

Wat je wilt zijn schone cellen waar alles wat je eet snel naar binnen kan. Wat je niet wilt, zijn cellen besmeurd met olie en vet.

Bronnen [die getallen tussen dit soort haakjes] vind je terug in het boek EET WIN-WIN te bestellen via deze link. 

Voor optimale gezondheid en een energiek slank lijf eet je dus volop fruit.
Een fantastische start van de dag is:

  1. Sap van 1 bio citroen in 700-1000ml lauw warm water.
  2. Daarna eet je tot en met de lunch heel veel fruit en eventueel ook bladgroen.
  3. Tot en met de lunch vermijd je vet. Vetten zoals; vet fruit, noten, zaden en pitten eet je pas tijdens de salade rond 1800 uur.

Meer weten over hoe jij dit in je leven kunt implementeren zodat je op een super gezonde manier steeds meer plantaardig kunt eten? Klik hier. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in voor het aller gezondste leesvoer.

STOP. Dit supergezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

Het kan confronterend zijn. Maar je wordt er wel een nóg leuker mens van. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Schrijf je nu in voor gezond leesvoer.

STOP. Dit super gezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

!
!
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top