* DINER LECTURE te Strijbeek *

BRABANDERS OPGELET ;-)

PROFESSIONEEL SPREKER – inspirator – coach  PROFESSIONEEL ATLEET - SCHRIJFSTER van de BOEKEN EET WIN-WIN en SUPERSNEL HERSTEL – expert op het gebied van geluk en gezondheid – VEGAN

De paarse zoete aardappelen zijn in de aanbieding bij de Ekoplaza.

Doping. Er wordt veel over gesproken en geschreven. Of ik ook doping gebruik?

Iedere euro die jij uitgeeft is een stem voor een wereld die jij kiest.

Natuurlijk wil je niet een wereld steunen met een wrede industrie van dierenuitbuiting, een vergiftiging van ons ecosysteem en verwoesting van biodiversiteit. Nee, met je euro’s steun je liever een wereld van liefdevolle omgang met alles wat leeft. 

Terwijl ik met mijn laatste krachten de stang omhoog probeer te drukken om hem daarna op dezelfde plek terug te leggen maakt Hanna deze foto “omdat je echt even je eigen rug moet zien”. Uuh ja, hoe ga ik nu de brug slaan om te vertellen dat ik vanmiddag met Caldwell B. Esselstyn, Jr., M.D heb gebeld?

Mijn vorige artikel over bevroren fruit en groente werd massaal gelezen. Want hoe gezond zijn die bevroren vitaminebommetjes uit de vriezer nou eigelijk echt? Ik zocht het uit. Veel mensen reageerden in de trant van: “Yes, met al dat bevroren groente en fruit ben ik dus super goed bezig!”. Dat klopt. Toch zit er een klein addertje onder het gras en dat heeft alles met enzymen in voeding te maken… But, don’t worry, be happy and read on.

Iedereen weet inmiddels wel dat fruit, bessen, bladgroen, kruiden en kiemen het aller gezondste zijn om te eten. Dat je daar dus het beste zoveel mogelijk calorieën uit haalt. Levende, kleurrijke voeding. Vol levenskracht. Rauw. Maar hoe zit het met bevroren fruit? Is dat naast lekker, handig en ‘goedkoper’ ook nog steeds gezond?

Vaderdag. Ja, omdat mijn moeder em wist te verleiden werd ie alsnog vader. Vader worden, wilde hij eigenlijk niet. Hij dacht niet te kunnen opvoeden, zei die tegen mijn moeder. Hij had zelf geen goed voorbeeld gehad.

Als je al die topsporters moet geloven moet je wel heel veel eiwitten eten om Olympisch Kampioen te worden. Kwark, vlees, vis, kwark, ei, kwark en shakies. Had ik al gezegd kwark? Eiwit is wat de klok slaat. Zonder veel eiwit geen optimaal spierherstel en honger. Uuh ja, maar dat is toch ook zo, hoor ik u nu denken. Uuh, nou, nee. Hoe dat dan zit ga ik u kraakhelder uitleggen.

Allereerst is het belangrijk om te vermelden dat ik geen Olympisch kampioen ben. Helaas zijn mijn beste roeiprestaties slechts 5e op een WK’s, 4e op EK’s en wereldbekers. Dat zou dit verhaal natuurlijk een stuk minder geloofwaardig kunnen maken. Want, ALS, ik niet ook wat meer eiwitten had gegeten…had ik dan… Had ik dan misschien niet veel beter gepresteerd?

Wat ben ik gisteren op de boeklancering Fit Vegan Food ongelooflijk verwend door Nanneke, Frans en Jose: Een LuluLemon vest, deodorant van The Ohm Collection de hele dag verse sapjes, een bizar lekkere lunch met kiemen, bladgroen, falafel en alle kleuren humus, glutenvrije groente pizza. Toetjessss…..te lekkerrrrr gewoon. 100% op basis van fruit en planten, zonder kilo’s zout en olie. Bizarr lekker. Een lust voor het oog.

Natuurlijk vind ik het onwijs leuk dat ik zoveel cadeaus heb gekregen, maar weet je wat ik het allerleukste vind?!

Door Holistik: We hebben al heel wat artikelen geschreven over diverse soorten levensstijlen. Van fruitariër tot het FODMAP dieet en van raw foodie tot glutenvrij. Maar topsporter en contributor Janneke van der Meulen is haar troepen ver vooruit. Ze gaat door het leven als eco-veganistische fruitariër. Waarom? Dat legt ze je graag uit, want er zit een weloverwogen en wetenschappelijk onderbouwde reden achter.