Egosatisfaction. Ja, dit is pure ego-satisfaction als Dos Winkel je zomaar zo’n recensie toestuurt. Wil je ook weten wat deze 70-jarige held, oprichter van de SeaFirst foundation, over mijn boek te zeggen heeft? Welke kritiek hij heeft en wat nog meer? Lees dan hier verder:

“Kraakheldere taal, mooie beeldspraken en (verborgen) humor, geven een perfect overzicht over alles wat we willen en zouden moeten weten over onze voeding.”

Volledig gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en dan met name meta-analyses (studies naar andere studies die over een en hetzelfde onderwerp gaan - de meest betrouwbare manier van onderzoek), geeft Janneke een perfect overzicht over wat iedereen feitelijk over voeding zou moeten weten. Wanneer iedereen dan ook deze kennis tot zich laat doordringen en daar ook naar gaat handelen, zijn we in een klap van het klimaatprobleem af, is honger de wereld uit, kan de biodiversiteit weer herstellen en boeken we gigantische gezondheidsvoordelen. Om maar te zwijgen van een enorme verbetering van dierenwelzijn.

Kraakheldere taal, mooie beeldspraken en (verborgen) humor, geven een perfect overzicht over alles wat we willen en zouden moeten weten over onze voeding. Dit wordt in 13 hoofdstukken uitgelegd: mythes worden ontrafeld en studies geanalyseerd. Waarom horen we zoveel tegenstrijdige verhalen van voedings-“wetenschappers”? Waarom zou bij de ene onderzoeker een bepaald voedingsmiddel supergezond zijn en volgens de andere onderzoeker kanker veroorzaken? Welke rol speelt de voedingsindustrie hierbij? Wat weten artsen, apothekers, diëtisten en paramedici nu echt over voeding? Welke ziektebeelden kunnen we met gezonde voeding genezen, zoals obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten? Wat moeten we weten over soja, zuivel, vlees, vis, fruit en bladgroenten? Hoeveel noten kun je veilig dagelijks eten? Hoe zit het nu met Omega 3 uit vis en visolie? Welke mondiale gevolgen hebben de vleesindustrie en de visserij voor de oceanen, de (oer)bossen en de natuur en biodiversiteit in het algemeen? Op al deze vragen – en nog veel meer - vinden we heldere en goed onderbouwde antwoorden.

“Dit boek werkt zo aanstekelijk, dat ik dagelijks tussen het lezen door, veel meer fruit gegeten heb, dan ik thuis en onderweg zelden eet: mandarijnen, sinaasappels, granaatappels, vijgen en kaki’s vlogen naar binnen.”

Een prachtig hoofdstuk over voedingswetenschap: Ik dacht dat ik zelf aardig wat kennis had over voeding, maar dit hoofdstuk heeft mij stukken wijzer gemaakt. Af en toe is het confronterend. Daarna komt elk aspect van onze voeding aan bod: alles wat we feitelijk moeten weten over suikers, eiwitten, vetten, koolhydraten, vitaminen, mineralen. Maar ook: hoe kunnen we onze gezondheid optimaliseren, hoe word ik (of blijf ik) slank en hoe zit het met (top)sport?

Als klap op de vuurpijl volgen dan nog 65 heerlijke en snel te bereiden plantaardige recepten. Tijdens het lezen en bestuderen van dit boek was ik in Spanje en was ik omgeven door fruitbomen die 100% biologisch verbouwd worden. Dit boek werkt zo aanstekelijk, dat ik dagelijks tussen het lezen door, veel meer fruit gegeten heb: mandarijnen, sinaasappels, granaatappels, vijgen en kaki’s vlogen naar binnen.

De achterzijde van dit MUST HAVE boek, dat ook nog eens prachtig vormgegeven is en met goede fotografie is geïllustreerd, eindigt als volgt:

EET WIN-WIN is niet geschreven om je ervan te overtuigen helemaal plantaardig te eten, maar na het lezen van dit boek heb je daar gewoon onbedwingbaar veel zin in.

Dos Winkel