De echte invloed van fruit op je gebit.

“Janneke, zoveel fruit(zuren), en je tanden dan?!”

 

Ik was als kind (tot op de dag van vandaag, HIEPHOI!) zowat de enige zónder gaatjes.

 

Wat gek is, want ik eet al mijn hele leven veel fruit.

 

Uit een wereldwijd onderzoek blijkt dat de meeste 12-jarigen al meer dan twee ontbrekende, gevulde of rotte tanden hebben.

 

Welke leefstijlziekte je ook hebt, of dat je juist superslank en gezond bent, bijna iedereen heeft vroeg of laat tandgaatjes.

Tandgaatjes zijn daarmee de meest voorkomende ziekte van het mensdom.

 

 

En hoe vaak we als enige diersoort ook poetsen, flossen of naar de tandarts gaan, het maakt weinig uit.

Op zijn best vertraagt het de snelheid waarmee je gaatjes krijgt.

 

Niet vreemd, we hebben een dieet wat haaks staat op waar onze tanden voor zijn ontworpen en ons speeksel het beste op gedijd.

 

Suiker wordt gezien als dè boosdoener.

En zo wordt (zuur) fruit ook in de verdachtenhoek gedrukt.

 

Niet gek, onderzoeken lieten zien dat in landen waar ze geen geraffineerd suiker eten, tandgaatjes bijna niet aanwezig waren.

Kwam er geraffineerd suiker, kwamen er gaatjes.

 

Toch laat een onderzoek uit Japan van vóór, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog iets opvallends zien.

 

Hier werd de relatie tussen gaatjes en de suikerinname onderzocht. De suikerinname daalde van ongeveer 8% van de calorieën tot 0,1%, minder dan een theelepel per week, tot het weer steeg tot 14%. Gek genoeg toonde deze maar ook vergelijkbare onderzoeken aan dat gaatjes nog steeds voorkwamen zelfs wanneer de toegevoegde suikerinname slechts 2-3% van de calorie-inname bedroeg.

 

Leuk om even over na te denken 😉

Is het het toevoegen van suiker óf het weghalen van vers fruit en groen?

 

 

 

Kijk, de gezondheid van je tanden wordt bepaald door de gezondheid van je bloed en je speeksel.

 

Gezond speeksel in rijk aan mineralen.

Mineralen neutraliseren zuur.

Net zoals azijn (zuur), de mineralen (kalk) in je badkamer oplossen.

 

Voor een gezond gebit is het dus zaak jezelf te voeden met louter producten die rijk zijn aan vocht (!), wateroplosbare vezels, vitaminen en mineralen.

 

Enige plek waar je die gouden combinatie vindt is in fruit, bladgroen, kruiden, kiemen en zeewier.

 

Bacteriën die aan je tanden blijven plakken, na het eten van vlees, brood, granen, koek, snoep nou noem de hele waslijst aan uitgedroogde vulling maar op, poepen.

Bacterie poep is zuur.

Zuren lossen je glazuur op en zo ontstaan uiteindelijk gaatjes.

 

Zuur en zoet fruit blijft niet plakken aan je tanden.

Er ontstaat dus veel minder bacteriepoep.

En als er wat ontstaat, maakt je gezonde speeksel dat direct onschadelijk.

 

 

Fruit en ook zuur fruit is superrijk aan vocht, vitaminen en mineralen wat je speeksel gezond houdt en bouwstoffen geeft voor een gezond gebitsbotten.

 

Oja, even over de beugel:

 

Vitamine C in combinatie met zonlicht zorgt voor een goede bot en dus kaakopbouw. Ik ben een geluksvogel met een Mem die een zonaanbidder is en zich het liefste voedt met fruit en groente.

 

Helemaal mijn zusje heeft een jaloersmakend mooi gebit.

 

Heb je dat geluk niet, niet getreurd, zodra je je dieet gaat verrijken met heel veel fruit, bladgroen, kruiden, kiemen en zeewier zal je gebit (eventueel met behulp van een beugel) zich alsnog herstellen.

 

Vrolijke groet en veel liefs, Janneke

 

DE WIN-WIN METHODE | VOOR WINNAARS | ZONDER VERLIEZERS

 

BRONNEN:

 

Marcenes W, Kassebaum NJ, Bernabé E, et al. Global burden of oral conditions in 1990-2010: a systematic analysis. J Dent Res. 2013;92(7):592-7.

 

Sheiham A, Williams DM, Weyant RJ, Glick M, Naidoo S, Eiselé JL, Selikowitz HS. Billions with oral disease: A global health crisis–a call to action. J Am Dent Assoc. 2015;146(12):861-4.

 

Sheiham A, James WP. Diet and Dental Caries: The Pivotal Role of Free Sugars Reemphasized. J Dent Res. 2015;94(10):1341-7.

 

Sheiham A, James WP. A reappraisal of the quantitative relationship between sugar intake and dental caries: the need for new criteria for developing goals for sugar intake. BMC Public Health. 2014;14:863.

 

 

Sheiham A, James WP. A new understanding of the relationship between sugars, dental caries and fluoride use: implications for limits on sugars consumption. Public Health Nutr. 2014;17(10):2176-84.

 

Kmietowicz Z. Reduce sugar intake to 3% to protect against tooth decay, say researchers. BMJ. 2014;349:g5622.

 

World Health Organization. Guideline: Sugars intake for adults and children. Geneva: World Health Organization; 2015.

 

 

Sheiham A, James WP. A reappraisal of the quantitative relationship between sugar intake and dental caries: the need for new criteria for developing goals for sugar intake. BMC Public Health. 2014;14:863.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in voor het aller gezondste leesvoer.

STOP. Dit supergezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

Het kan confronterend zijn. Maar je wordt er wel een nóg leuker mens van. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Schrijf je nu in voor gezond leesvoer.

STOP. Dit super gezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

!
!
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top