De natuurlijke antidepressiva

Waar fruit de primaire brandstof is voor je brein (en de rest van je lijf).

 

Zijn bladgroen, kruiden, kiemen en zeewier je ultieme medicijnen.

 

Ook hét medicijn tegen neerslachtigheid.

Een onderzoek liet bijvoorbeeld zien dat als we massaal meer bladgroen zouden consumeren de kans op een depressie met meer dan 60% (!) kon verminderen.

 

Kijk, je huisarts zal je uitleggen dat een depressie ontstaat door een chemische disbalans.

 

Waarom ontstaat die dan?!

 

Miljarden zenuwen in je brein communiceren met elkaar via neurotransmitters.

 

Mensen die neerslachtig zijn breken deze neurotransmitters onnatuurlijk snel af.

 

Wat doet medicatie? Die zijn zo ontwikkeld dat de hoeveelheid neurotransmitters wordt vergroot, zodat die versnelde afbraak van neurotransmitters wordt gecompenseerd.

 

 

Wat blijkt: fruit en bladgroen bevatten fytonutriënten die dit proces op een natuurlijke manier gezond houden.

 

Volgens de RIVM eet de Nederlander zo’n 120 gram fruit per dag.

Met de win-win methode ga je al snel richting de 2kg+ per dag.

(Dont worry be happy, 2kg fruit is maar zo’n 1000 kcal.)

 

Nederlanders eten gemiddeld 143 gram groente per dag…

Bij win-win zit er al zo’n 100 gram bladgroen in je ontbijt!

Moet de rest van de dag nog komen!

 

Zijn daarom mensen met een win-win dieet zoveel vrolijker?

 

Oja, en onderzoeken laten unaniem zien: hoe meer van je calorieën uit fruit aangevuld met wat bladgroen, kruiden, kiemen en zeewier, hoe vrolijker de effecten.

 

Onderschat ook niet het belang van:

  • Zonlicht op je blote huid en in je blote ogen
  • Veel beweging
  • Voldoende slaap (dus lekker vroeg naar bed)
  • Fijne relaties

 

Vrolijke groet, Janneke

DE WIN-WIN METHODE | VOOR WINNAARS | ZONDER VERLIEZERS

 

BRONNEN:

 

White BA, Horwath CC, Conner TS. Many apples a day keep the blues away—daily experiences of negative and positive affect and food consumption in young adults. Br J Health Psychol. 2013;18(4):782–98.

 

Tsai AC, Chang T-L, Chi S-H. Frequent consumption of vegetables predicts lower risk of

depression in older Taiwanese—results of a prospective population-based study. Public

Health Nutr. 2012;15(6):1087–92.

 

Lai JS, Hiles S, Bisquera A, Hure AJ, McEvoy M, Attia J. A systematic review and meta-

analysis of dietary patterns and depression in community-dwelling adults. Am J Clin

Nutr. 2014;99(1): 181–97.

 

Gomez-Pinilla F, Nguyen TTJ. Natural mood foods: the actions of polyphenols against

psychiatric and cognitive disorders. Nutr Neurosci. 2012;15(3):127–33.

 

Meyer JH, Ginovart N, Boovariwala A, et al. Elevated monoamine oxidase A levels in the brain: an explanation for the monoamine imbalance of major depression. Arch Gen Psy-

chiatry. 2006; 63(11):1209–16.

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in voor het aller gezondste leesvoer.

STOP. Dit supergezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

Het kan confronterend zijn. Maar je wordt er wel een nóg leuker mens van. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Schrijf je nu in voor gezond leesvoer.

STOP. Dit super gezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

!
!
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top