Dopamine, geraffineerde suikers en afvallen

Eten is lekker om dezelfde reden dat seks lekker is.

 

Als beide vies zouden zijn had ik dit nu waarschijnlijk niet getypt…

 

Zonder plezier- en beloningshormonen in onze hersenen hebben we onvoldoende drive om tot actie over te gaan.

 

Het zoeken, spotten en plukken van fruit vergde tot niet zo lang geleden waarschijnlijk aardig wat werk.

 

Dopamine, het beloningshormoon wat je aanzet tot het zoeken van eten, is zo belangrijk dat dieren die genetisch worden gemanipuleerd en daarom geen dopamine aanmaken, zichzelf gewoon verhongeren.

 

 

Als je slank en gezond wil zijn moet je dus slim omgaan met je ‘dopamine-hormoon’, want als je de boel uit de tent lokt, leidt het tot overeten. En dus spijt. En vetrollen.

 

  1. Eet 0,0 bewerkte- en dierlijke producten met daarin bewerkte en/of toegevoegde vetten, eiwitten, zouten en suikers. Junkfood overstimuleert je hersenen wat ervoor zorgt dat je niet 1 chippie, 1 slokje wijn of 1 blokje chocola eet maar dat je past rust in je hoofd hebt als ‘de zak leeg is’.
    Rosbief, ijs, koek en chips blijken verslavender dan de meeste drugs. Na twee weken vrij van dierlijke producten en junkfood ben je meestal afgekickt, zijn je hormonen weer in balans en heb je weer normale gezonde smaaksensaties.
  2. Check even het verschil tussen deze twee:

Ik wil het wel, maar ik mag het niet = dopamine shot.

 

Ik mag het wel, maar ik wil het niet = rust in je hoofd.

 

 

In een van de allereerste onderzoeken die ik als ‘non-stop-honger hebbend 15-jarig meisje’ mochten ratten kiezen tussen gewoon water, suikerwater of cocaïne.

Nadat ze eenmaal het suikerwater hadden ontdekt veranderde ze in ware junkies. Onrustig en constant opzoek naar een shotje.

 

Ik besloot toen per direct, hoe moeilijk dat ook was, te stoppen met alle geraffineerde vetten, zouten en suikers.

 

Het was een eerste én belangrijke stap in de goede richting.

 

Macronutriënten uit hun natuurlijke context, ontdaan van vitaminen en mineralen geven een onevenredig beloningssignaal wat al je hormonen en je zelfcontrolemechanismen in de war schoppen.

 

Maak het jezelf dus even twee weken lastig om daarna echte vrijheid te ervaren.

 

Leren hoe je dan omgaat met weerstand vanuit je gezin en de rest van je omgeving?

Leren hoe je heerlijke volwaardige gerechten maakt met onbewerkte plantdaardige producten? Van gebak tot ontbijt. Van tussendoortje tot diner?

Ben je klaar met iedereen in de dopamine-val te trappen en achteraf spijt te hebben?

 

Stap over schaamte en ‘de alleen-doe-strategie’ heen en ga het samendoen. Vraag snel hier een 1-op-1 gesprek aan!

 

Vrolijke groet en veel liefs, Janneke

DE WIN-WIN METHODE | VOOR WINNAARS | ZONDER VERLIEZERS

 

BRONNEN:

 

Volkow ND, Wang GJ, Baler RD. Reward, dopamine and the control of food intake: implications for obesity. Trends Cogn Sci (Regul Ed). 2011;15(1):37–46.

 

Szczypka MS, Kwok K, Brot MD, et al. Dopamine production in the caudate putamen restores feeding in dopamine-deficient mice. Neuron. 2001;30(3):819–28.

 

Small DM, Jones-Gotman M, Dagher A. Feeding-induced dopamine release in dorsal striatum correlates with meal pleasantness ratings in healthy human volunteers. Neuroimage. 2003;19(4):1709–15.

 

Janssen HG, Davies IG, Richardson LD, Stevenson L. Determinants of takeaway and fast food consumption: a narrative review. Nutr Res Rev. 2018;31(1):16–34.

 

Erlanson-Albertsson C. How palatable food disrupts appetite regulation. Basic Clin Pharmacol Toxicol. 2005;97(2):61–73.

 

Bragulat V, Dzemidzic M, Bruno C, et al. Food-related odor probes of brain reward circuits during hunger: a pilot FMRI study. Obesity (Silver Spring). 2010;18(8):1566–71.

 

Meule A. Back by popular demand: a narrative review on the history of food addiction research. Yale J Biol Med. 2015;88(3):295–302.

 

Lenoir M, Serre F, Cantin L, Ahmed SH. Intense sweetness surpasses cocaine reward. PLoS ONE. 2007;2(8):e698.

 

Ifland JR, Preuss HG, Marcus MT, et al. Refined food addiction: a classic substance use disorder. Med Hypotheses. 2009;72(5):518–26.

 

Belkova J, Rozkot M, Danek P, Klein P, Matonohova J, Podhorna I. Sugar and nutritional extremism. Crit Rev Food Sci Nutr. 2017;57(5):933–6.

 

DiNicolantonio JJ, O’Keefe JH, Wilson WL. Sugar addiction: is it real? A narrative review. Br J Sports Med. 2018;52(14):910–3.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in voor het aller gezondste leesvoer.

STOP. Dit supergezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

Het kan confronterend zijn. Maar je wordt er wel een nóg leuker mens van. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Schrijf je nu in voor gezond leesvoer.

STOP. Dit super gezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

!
!
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top