Het Paleo dieet ontkracht, wat veroorzaakt nou echt een insuline reactie?

Janneke??!! Zoveel fruit??!!

 

Allereerst moet je weten dat je alvleesklier niet alleen insuline produceert na een maaltijd met daarin koolhydraten.

 

Huh?!

 

Wat?!

 

Jup, je alvleesklier produceert niet alleen insuline na een maaltijd met koolhydraten, maar juist na maaltijden met dierlijke proteïnes en vetten.

 

 

De oer, keto- en paleo ‘theorieën’ proberen je met hun anti-(fruit)suiker verhaal je ervan te overtuigen dat juist het eten van vet en eiwitten je slank en gezond houdt.

 

Maar wat zeggen de betere onderzoeken?

 

Zijn koolhydraten wel de insuline triggers?

 

NOPE.

 

We weten al bijna 100 jaar dat als jij een biefstukje eet, je insulinegehalte fiks stijgt.

 

Zelfs pure wei-proteïne en puur vet hebben een vergelijkbaar effect.

 

Stel je doet wat roomboter bij je linzen dan krijg je een 60 procent hogere insulinereactie vergeleken met alleen linzen.

 

Wil je echt slank en gezond zijn?

Focus dus nooit op de glycemische index maar kijk altijd naar de insuline index.

 

Wat veroorzaakt de grootste insulinereactie? Fruit? Havermout? Witte pasta? Chocolade koekjes? Broodje hamburger? Kip? Varken? Vis?

 

Vooral vlees veroorzaakt evenveel insuline afgifte als pure suiker.

Fruit nauwelijks tot geen.

 

 

Dus, op basis van deze logica, zouden de oer, keto en paleo-ers vooral kommen puur suiker moeten eten i.p.v. milieuvervuilende en dierenleed veroorzakende vlees, vis, eieren en zuivel.

 

Stap je daarentegen over op het win-win dieet dan heb je binnen 3 weken al snel 50% lagere insuline waardes dan een slanke vleeseter.

 

Maar voeg je ei-eiwitten aan het planaardige dieet toe dan stijgen binnen 4 dagen je insuline niveaus met een schrikbarende 60%.

 

Vis, kip en kalkoen zijn het ergste.

Een half blikje tonijn bij de pasta veroorzaakt bij diabetici een 70 procent hogere insulinepiek, dan wanneer je allen pasta eet!

 

Zijn je organen, een slank lijf en je gezondheid je veel waard?

Stap dan over op het best onderbouwde dieet: het win-win dieet.

 

Het aller gezondste voor jezelf, de wereld en de dieren!

 

WIN-WIN

 

Wil je dit gezond en verantwoord doen?

Koop het boek EET WIN-WIN, wetenschappelijk onderbouwd.

Ben je wel een beetje klaar met boeken lezen, podcast luisteren. Oftewel, je weet wel wat het beste is, maar je doet het alleen niet (altijd)…

 

Vraag dan hier een gesprek aan en kijk of je in aanmerking komt voor 1-op-1 coaching!

 

Veel liefs en vrolijke groet, Janneke

DE WIN-WIN METHODE | VOOR WINNAARS | ZONDER VERLIEZERS

 

BRONNEN:

 

Rabinowitz D, Merimee TJ, Maffezzoli R, Burgess JA. Patterns of hormonal release after glucose, protein, and glucose plus protein. Lancet. 1966;2(7461):454–6.

 

Pal S, Ellis V. The acute effects of four protein meals on insulin, glucose, appetite and energy intake in lean men. Br J Nutr. 2010;104(8):1241–8.

 

Collier GR, Greenberg GR, Wolever TM, Jenkins DJ. The acute effect of fat on insulin secretion. J Clin Endocrinol Metab. 1988;66(2):323–6.

 

Holt SH, Miller JC, Petocz P. An insulin index of foods: the insulin demand generated by 1000-kJ portions of common foods. Am J Clin Nutr. 1997;66(5):1264–76.

 

Bao J, Atkinson F, Petocz P, Willett WC, Brand-Miller JC. Prediction of postprandial glycemia and insulinemia in lean, young, healthy adults: glycemic load compared with carbohydrate content alone. Am J Clin Nutr. 2011;93(5):984–96.

 

Charlton KE, Tapsell LC, Batterham MJ, et al. Pork, beef and chicken have similar effects on acute satiety and hormonal markers of appetite. Appetite. 2011;56(1):1–8.

 

Charlton KE, Tapsell LC, Batterham MJ, et al. Pork, beef and chicken have similar effects on acute satiety and hormonal markers of appetite. Appetite. 2011;56(1):1–8.

 

Valachovicová M, Krajcovicová-Kudlácková M, Blazícek P, Babinská K. No evidence of insulin resistance in normal weight vegetarians. A case control study. Eur J Nutr. 2006;45(1):52–4.

 

Kuo CS, Lai NS, Ho LT, Lin CL. Insulin sensitivity in Chinese ovo-lactovegetarians compared with omnivores. Eur J Clin Nutr. 2004;58(2):312–6.

 

Toth MJ, Poehlman ET. Sympathetic nervous system activity and resting metabolic rate in vegetarians. Metab Clin Exp. 1994;43(5):621–5.

 

Hung CJ, Huang PC, Li YH, Lu SC, Ho LT, Chou HF. Taiwanese vegetarians have higher insulin sensitivity than omnivores. Br J Nutr. 2006;95(1):129–35.

 

Bloomer RJ, Kabir MM, Canale RE, et al. Effect of a 21 day Daniel Fast on metabolic and cardiovascular disease risk factors in men and women. Lipids Health Dis. 2010;9:94.

 

McCarty MF. The origins of western obesity: a role for animal protein? Med Hypotheses. 2000;54(3):488–94.

 

Remer T, Pietrzik K, Manz F. A moderate increase in daily protein intake causing an enhanced endogenous insulin secretion does not alter circulating levels or urinary excretion of dehydroepiandrosterone sulfate. Metab Clin Exp. 1996;45(12):1483–6.

 

Pal S, Ellis V. The acute effects of four protein meals on insulin, glucose, appetite and energy intake in lean men. Br J Nutr. 2010;104(8):1241–8.

 

Gulliford MC, Bicknell EJ, Scarpello JH. Differential effect of protein and fat ingestion on blood glucose responses to high-and low-glycemic-index carbohydrates in noninsulin-dependent diabetic subjects. Am J Clin Nutr. 1989;50(4):773–7.

 

Sun L, Ranawana DV, Leow MK, Henry CJ. Effect of chicken, fat and vegetable on glycaemia and insulinaemia to a white rice-based meal in healthy adults. Eur J Nutr. 2014;53(8):1719–26.

 

Bottin JH, Swann JR, Cropp E, et al. Mycoprotein reduces energy intake and postprandial insulin release without altering glucagon-like peptide-1 and peptide tyrosine-tyrosine concentrations in healthy overweight and obese adults: a randomised-controlled trial. Br J Nutr. 2016;116(2):360–74.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in voor het aller gezondste leesvoer.

STOP. Dit supergezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

Het kan confronterend zijn. Maar je wordt er wel een nóg leuker mens van. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Schrijf je nu in voor gezond leesvoer.

STOP. Dit super gezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

!
!
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top