Hoe een plantaardig dieet je lichaam gezond houdt.

Als we de tijd dat de mens op aarde is in 24 uur opdelen dan hebben we daarvan 23 uur en 59 minuten onszelf gevoed met fruit en planten.

 

Oftewel een niet-zuur-vormend, maar basisch dieet.

 

Jouw organen houden namelijk absoluut niet van dierlijke vet-zuren en dierlijke amino-zuren.

Hoe veel of weinig je er ook van eet.

 

Daarom dachten onderzoekers lang dat mensen op een plantaardig dieet gezondere organen hebben, omdat hun vet- en eiwitinname over het algemeen lager is.

 

Maar het blijkt geen kwestie van kwantiteit maar van kwaliteit!

 

 

Dierlijke producten bevatten zwavelrijke aminozuren, zoals methionine, die zwavelzuur produceren wanneer ze door je lichaam worden verteerd.

 

Fruit, bladgroen, kruiden, kiemen en wat zeewier werken juist ont-zurend.

 

Fruit en planten helpen heel toevallig bij het neutraliseren van zuren, die door simpel beweging, spijs verteren, vervuilde lucht en wat stress al ontstaan.

 

Je wil dus geen dingen in je mond stoppen die OOK nog eens verzurend zijn.

 

Waarom?

Zuur + zuur maakt je traag en energieloos.

Snel daarna ben je ziek.

Chagrijnig.

Een ‘zuurpruim’.

 

 

In bijna de hele wereld eten we ineens zuur-vormend in plaats van base-vormend.

 

Die overstap van een base- naar een zuurvormend dieet kan de epidemie van leefstijlziekten verklaren.

 

Deze chronische, lichte metabole acidose, die ontstaat als je yoghurt, kwark, kaas, cappuccino, vis, eieren en vlees eet helpt verklaren waarom de organen van mensen met een plantaardig dieet zoveel gezonder zijn.

 

Zelfs bewerkte vleesvervangers zijn tig gezonder dan ‘onbewerkte vlees-burgers’.

 

Als je metabole acidose intypt op google krijg je in de eerste 100 hits het advies (net zoals veel topsporters dat advies krijgen) om dat zuur te neutraliseren met baking-soda. Natriumbicarbonaat.

 

Natriumbicarbonaat kan werken omdat het idd zuren buffert maar bevat wel schadelijke hoeveelheid natrium voor je organen.

En juist je gezonde organen heb je nodig om de zuren in je lijf te neutraliseren.

 

 

Leuker is het om de wond te laten helen en geen nieuwe onnodige schade te veroorzaken, i.p.v. pleisters te plakken.

 

Het win-win dieet kan je daarmee helpen.

 

Wil je ook op een gezonde en verantwoorde manier overstappen op het win-win dieet?

 

Hier drie vrolijke manieren waarop de winnaar in jezelf verder naar voor kunt laten komen:

 

Vrolijke groet en veel liefs, Janneke

 

EET WIN-WIN | VOOR WINNAARS | ZONDER VERLIEZERS

BRONNEN:

 

Uribarri J, Oh MS. The key to halting progression of CKD might be in the produce market,

not in the pharmacy. Kidney Int. 2012;81(1):7–9.

 

Barsotti G, Morelli E, Cupisti A, Meola M, Dani L, Giovannetti S. A low-nitrogen low- phosphorus vegan diet for patients with chronic renal failure. Nephron. 1996;74(2):390– 4.

 

Deriemaeker P, Aerenhouts D, Hebbelinck M, Clarys P. Nutrient based estimation of acid- base balance in vegetarians and non-vegetarians. Plant Foods Hum Nutr. 2010;65(1):77– 82.

 

Sebastian A, Frassetto LA, Sellmeyer DE, Merriam RL, Morris RC. Estimation of the net acid load of the diet of ancestral preagricultural Homo sapiens and their hominid ancestors. Am J Clin Nutr. 2002;76(6):1308–16.

 

 

Goraya N, Simoni J, Jo C, Wesson DE. Dietary acid reduction with fruits and vegetables or bicarbonate attenuates kidney injury in patients with a moderately reduced glomerular filtration rate due to hypertensive nephropathy. Kidney Int. 2012;81(1):86–93.

 

Yaqoob MM. Treatment of acidosis in CKD. Clin J Am Soc Nephrol. 2013;8(3):342–3. 46. Goraya N, Simoni J, Jo C, Wesson DE. Dietary acid reduction with fruits and vegetables or bicarbonate attenuates kidney injury in patients with a moderately reduced glomerular

filtration rate due to hypertensive nephropathy. Kidney Int. 2012;81(1):86–93.

 

Wright JA, Cavanaugh KL. Dietary sodium in chronic kidney disease: a comprehensive

approach. Semin Dial. 2010;23(4):415–21.

 

Frassetto L, Morris RC, Sellmeyer DE, Todd K, Sebastian A. Diet, evolution and aging—the pathophysiologic effects of the post-agricultural inversion of the potassium-to-sodium and base-to-chloride ratios in the human diet. Eur J Nutr. 2001;40(5):200–13.

 

Banerjee T, Crews DC, Wesson DE, et al. Dietary acid load and chronic kidney disease among adults in the United States. BMC Nephrol. 2014 Aug 24;15:137.

 

van den Berg E, Hospers FA, Navis G, et al. Dietary acid load and rapid progression to end-stage renal disease of diabetic nephropathy in Westernized South Asian people. J Nephrol. 2011;24(1):11–7.

 

Cohen E, Nardi Y, Krause I, et al. A longitudinal assessment of the natural rate of decline in renal function with age. J Nephrol. 2014;27(6):635–41.

 

Brenner BM, Meyer TW, Hostetter TH. Dietary protein intake and the progressive nature of kidney disease: the role of hemodynamically mediated glomerular injury in the pathogenesis of progressive glomerular sclerosis in aging, renal ablation, and intrinsic renal disease. N Engl J Med. 1982 Sep 9;307(11):652–9.

 

Frassetto LA, Todd KM, Morris RC, Sebastian A. Estimation of net endogenous noncarbonic acid production in humans from diet potassium and protein contents. Am J Clin Nutr. 1998;68(3): 576–83.

 

Wiseman MJ, Hunt R, Goodwin A, Gross JL, Keen H, Viberti GC. Dietary composition and renal function in healthy subjects. Nephron. 1987;46(1):37–42.

 

Kempner W. Treatment of heart and kidney disease and of hypertensive and arteriosclerotic vascular disease with the rice diet. Ann Intern Med. 1949;31(5):821–56.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in voor het aller gezondste leesvoer.

STOP. Dit supergezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

Het kan confronterend zijn. Maar je wordt er wel een nóg leuker mens van. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Schrijf je nu in voor gezond leesvoer.

STOP. Dit super gezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

!
!
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top