Hoe voorkom je tekorten als je meer plantaardig gaat eten? Vandaag extra aandacht voor vitamine B12

Inmiddels zijn miljoenen mensen, fit, stralend en gezond het levende voorbeeld van de positieve effecten van een plantaardig dieet.

Denk hierbij aan Serena Williams en Novac Djocovic, de nummers 1 van het tennis, en Bill Clinton, Brad Pitt, Miley Cyrus en Al Gore. Waarom dan toch die bezorgdheid?

Allereerst is die bezorgdheid logisch: We worden opgevoed met vlees, vis, zuivel en eieren. Onze ouders, grootouders, op school, de media, het gros van de artsen, zelfs van de overheid krijgen we het advies dagelijks dierlijke producten te consumeren voor optimale gezondheid.

Voor onze grootouders was een stukje vlees een teken van rijkdom. Een product waarmee ze de Hongerwinter voorgoed achter zich hebben gelaten. Een vader die een stuk vlees mee naar huis bracht, was een goede vader. Na de Hongerwinter lukte dit soms twee keer per maand, al snel iedere zondag en niet veel later iedere avond, en inmiddels kunnen we drie keer per dag vlees eten, zouden we dat willen. Ditzelfde stukje vlees afkeuren en zelfs beschuldigen van de mogelijke oorzaak van overgewicht, lusteloosheid en zelfs van sommige welvaartziekten is gewoon vloeken in de kerk! We hebben vlees nodig! En zónder vlees keren we onbewust terug naar die zo verschrikkelijke Hongerwinter waarin iedereen mager, bleek en ziekjes was. Of anno 2016 toch niet?