Stiekem heb ik mij maanden voorbereid op dit avontuur. Ik heb een plekje weten te bemachtigen voor het Raw Fruit Festival in Andalusië Spanje. Mensen van all-over-the-world komen hiernaartoe en dat terwijl er maar 100 tickets beschikbaar zijn. Waarom?

Volgens sommige heb je hier het aller beste en dus lekkerste fruit wat je je maar kunt wensen. OMG! Zongerijpte biologische papaja’s in overvloed, kom maar op! Door meer mono-meals te gaan eten (lees: per maaltijd 2 kg van maar één soort fruit) voelde ik mij op en top voorbereid op dit bijzondere festival. Waar niet één pak maiswafels, pot kikkererwten of een lekkere kroket van de vegetarische slager in de vriezer lag te wachten als back-up plan. Trainen gaat tijdens de voorbereiding op het festival ook super goed. Ook in krachttrainen word ik iedere week sterker. Hoe ik dan toch aan mijn eiwitten kom? Bijna iedere fruitsoort heeft een compleet essentieel-aminozuren profiel. Daarover binnenkort meer.
Ja, houd mij op de hoogte!

Omdat de camping in een prachtig gebied ligt, heb ik als fanatiek topsporter mijn mountainbike meegenomen. In oktober start ik de Brasil ride: 7 dagen, 90 km per dag met 2000 hoogtemeters door de natuur van Brazilië. Ik maak van dit festival dan ook gewoon een trainingskamp. Qua eten zien mijn dagen hier in Spanje er ongeveer net zo uit als thuis. Ik begin met een fruitontbijt van één soort fruit. Alleen hier kan ik kiezen uit kilo’s verschillende rijpe, geurende en kleurende biologische fruitsoorten. Wat een walhalla. Omdat de papaja oogst klein is dit jaar en dat een van mijn favoriete fruitsoorten is, begin ik iedere ochtend met 2 kg papaja. Ik eet op intuïtie, mijn gevoel bepaald hoeveel ik eet. En blijkbaar is dat precies wat mijn lichaam nodig heeft, want mijn eerste fietstraining in de bergen gaat direct superlekker. Ik bouw het rustig op. De eerste dag klim ik 700 hoogtemeters. Bij terugkomst staan er bakken met vers fruit op mij te wachten. Ik kies voor watermeloen, die hebben het complete essentiële aminozuren profiel en zijn superrijk aan vitaminen, mineralen, water en vezels. Ik denk dat ik zo’n twee kilo eet en daarna ga ik lekker zwemmen in de rivier. Wauw! Dit is echt het perfect trainingskamp voor mij. Als professioneel roeister moest ik het na de training zo vaak doen met bakken witte pasta en rode saus, wat er altijd voor zorgde dat ik zelf naar de winkel/markt ging voor verse producten. Nu staat de allerhoogste kwaliteit voedsel gewoon in overvloed voor mijn neus.

Twee uur later eet ik een grote piel de sapo meloen helemaal op. Ongelooflijk, wat is hij heerlijk zoet en sappig. Daarna maak ik een grote wandeling door de natuur. Bij de terugkomst eet ik mij vol met wilde mango’s. Deze wilde jongens hebben allemaal hun eigen karakter. Iedere hap geeft een andere sensatie: zoet, sappig en nourishing. De dagen vliegen voorbij. Iedere avond om half 6 verzorg ik een pilates les voor wie wil. Tot mijn verbazing is er tijdens het avondeten ook sla, zeewier, rauwe wortel, biet en zoete aardappel. Ik vul mijn dienblad – dat deze week fungeert als bord – met sla, tomaat, verse vijgen, avocado’s, vers zeewier, lychees, mango en komkommer. Het is zo ongelooflijk lekker allemaal. Tonnetjerond trek ik mij terug in mijn tent en ik slaap heerlijk.

Ondanks de grote hoeveelheden die ik de vorige dag heb gegeten, word ik gewoon wakker met een platte strakke buik. Waar blijven al die kilo’s eten dan toch? Ik voel mij direct sterk dus na mijn papaja ontbijt spring ik snel weer op de mountainbike. Ik verdubbel het aantal hoogtemeters en fiets in minder dan drie uur bijna 1300 hoogtemeters. Verder lijk ik qua eten wel een autist en eet ik exact hetzelfde als de dag ervoor. Ontbijt: papaja. Na de eerste training: watermeloen. Tussendoor: piel de sapo meloen. Na training 2: mango en als avond eten all I can eat – all in the mix. Ik herstel snel, ik heb heel veel energie, een strakke buik en ik voel me heel goed ‘gevoed’. Waarmee ik bedoel: geen knagend gevoel of het idee dat ik teveel of te weinig heb gegeten. Dat verbaast me, want ik had verwacht dat ik even zou moeten aftasten hoeveel ik ook al weer moet eten als ik iedere dag uren op de fiets zit. De volgende ochtend word ik weer fit en sterk wakker en besluit mijn fiets ronde nog groter te maken. Eindelijk pak ik ook de eerste QOM’s (queen of the mountain). Mijn klimbenen komen iedere dag beter in vorm. Ondertussen eet ik nog steeds exact hetzelfde als de dagen daarvoor. Never change a winning team ;-).

De volgende dag bereid ik mijn hoogtemeters op de mountainbike uit naar 2000. Na het uitlezen van mijn fietscomputer zie ik dat ik weer wat QOM’s op mijn naam heb gezet. Yes! Als toetje geef ik weer een uitdagende pilates les en duik daarna helemaal voldaan mijn tentje in. De volgende ochtend word ik tijdens mijn papaja ontbijt uitgedaagd voor een trail-run: 12 km door hardlopen door de bergen. Ik ga de uitdaging aan en verwissel mijn fietskleding voor hardloopkleding. Bergop hardlopen is wel even iets anders dan mijn gebruikelijke rondjes Vondelpark. Ik zit er lekker in en op een gegeven moment heb ik een goed ritme te pakken van klimmen en afdalen. Na 6 km begint mijn uitdaagster Clair (45 jaar, ziet eruit als 30, moeder van twee kinderen en al meer dan 15 jaar raw-vegan) het tempo iets te verhogen maar ik kan goed mee. De mannen van de groep lossen we en het is nu alleen nog tussen ons. Girlpower! We rammen die berg op en helemaal nat van het zweet beginnen we aan de afdaling die eindigt met een verkoelend bad in de rivier. Wat is dit in al zijn eenvoud zo’n enorme rijkdom. Zo dicht bij de natuur. Zulke prachtige trainingsomstandigheden. De dagen zijn simpel en toch ontzettend compleet. Zo’n overvloed aan vers biologisch zongerijpt eten. Ik voel mij op-en-top gezond en gevoed in plaats van gevuld. Ik weet zeker dat ik op korte termijn zelf zo’n fruit retreat ga organiseren. Dit wil toch iedereen? Op de laatste dag fiets ik nog even twee uurtjes voordat ik terugvlieg naar Amsterdam. Ik verbeter mezelf vrijwel moeiteloos op wat mooie klimmetjes. Voor mij is het nu wel duidelijk: dit win-win dieet lijkt wel erg optimaal voor de mens.