Tijdens sporten gebruik je je spiercellen zo intensief, dat er schade optreedt op celniveau. Na de training gaat je lichaam direct supersnel herstellen met de rust en de voeding die je het geeft. De beschadigde cellen worden hersteld of vervangen en je gaat 'super compenseren'. Oftewel, je lichaam compenseert de schade én doet iets extra's. Mits jij alle voorwaarden schept!

In de biologische winkel is het kijken, genieten en jezelf verbazen over nieuwe producten en onbekende groenten. [Mensen vinden het heel grappig om mij boodschappen te zien doen: ik ruik, ik voel, ik lees en vergeet hierdoor compleet de tijd. Als een echte verzamelaar sprokkel ik allemaal lekkere dingen bij elkaar]

Ook al eet je drie groene smoothies op een dag, lekkere salades, sapjes, enzovoort, wanneer je keihard traint en werkt en vervolgens niet slaapt, is het snel over met de pret. Je presteert minder en moet de dagelijkse dingen ineens op karakter doen, in plaats van vanuit een bepaalde flow. Goed slapen is de sleutel tot succes.

Sla een magazine open, kijk naar tv-reclames en je begint bijna te geloven dat de zon écht slecht voor ons is. Toen ik 10 jaar geleden doorverwezen werd naar de huidarts omdat ik ineens pukkels kreeg in mijn gezicht (natuurlijker eten heeft dit snel opgelost), kreeg ik ook het advies de zon te mijden, dat zou het namelijk verergeren.

Ik ben er heilig van overtuigd dat - als maar genoeg mensen de kracht van supersnel herstel gaan begrijpen en ervaren - we als persoon, land, cultuur en wereld gaan stralen van gezondheid. Dat we gelukkiger, opgewekter en vol levenslust onze doelen en ambities nastreven.

Omwille van geld wordt heel veel onderzoek gedaan in reageerbuizen of petrischalen. Maar er zijn twee, veel duurdere, manieren om echt gedegen onderzoek te doen naar voeding en gezondheid: (1) prospectief observationeel cohortonderzoek en (2) interventiestudies.

Hydratatie is extreem belangrijk. Wanneer je lichaam goed gehydrateerd is, wordt je bloed op de meest efficiënte manier in je lichaam verdeeld. Het bloed is daar waar het zijn moet, wat tijdens het leveren van een topprestatie cruciaal is. Een goede bloedsomloop zorgt voor het transport van zuurstof, voedingsstoffen en afvalstoffen in je lichaam. Hoe beter de doorbloeding, hoe meer cellen voldoende zuurstof en voedingsstoffen toegevoerd krijgen. Het gevolg is meer energievorming en vervolgens weer een beter functioneren van al die cellen. Het versterkt elkaar.

Als ‘normale ongetrainde sterveling’ kun je enkele maanden zonder eten, enkele dagen zonder drinken, maximaal 48 uren zonder slaap, maar slechts 3 minuten zonder zuurstof! Stel je bent ongetraind en onvoorbereid, dan moet er na twee (!) minuten echt iets aan de zuurstoftoevoer gebeuren wil je lichaam geen flinke schade oplopen. Ik verbaas me dan ook nog steeds dat we op school niets leren over deze fundamentele zaken. Ademen, zuurstof toevoegen is van levensbelang. 1 uur per dag ‘ademles’ zou dat sowieso niet heerlijk zijn?

B12 is een belangrijke vitamine (bacterie) en krijgt erg veel aandacht omdat het bij heel veel processen in het lichaam is betrokken. Het speelt een belangrijke rol bij de vorming van rode bloedcellen, gezond DNA en zorgt mede voor een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine B12 tekorten komen voor bij veel verschillende soorten mensen.

Waar fruit echt onze brandstof en rijk aan energie, vitaminen, mineralen, is bladgroen ons medicijn. Er zit weinig energie in, maar bladgroen zit wel vol met waardevolle voedingsstoffen [1]. Denk aan: vitaminen, mineralen, fytonutriënten of fytochemicaliën, zoals ze ook worden genoemd, aminozuren en omega-3-vetzuren. Ik benoem deze groentecategorie apart omdat iemand iedere dag braaf 300 gram ‘groente’ (wortel, biet, gekookte boontjes) kan eten en toch een cruciale groente categorie mist: bladgroen.