Is het niet een beetje extreem om zo veel fruit en planten te eten?

Het gros van de mensen heeft de strategie van: alles met mate is de gezondste oplossing, immers extreem kán niet gezond zijn.

Matigen lijkt het toverwoord: van alles een beetje, dan komt het wel goed.

 

Lees even mee en pak je voordeel.

 

Voor bijvoorbeeld dit onderzoek gepubliceerd in the Journal of American Medical Association werden 49.000 vrouwen gevolgd. De onderzoekers concludeerden dat vrouwen die ‘vetarm’ aten, niet minder hart- en vaatziekten ontwikkelden [bron]. Conclusie: matiging van vet geeft geen lager risico. Ga je goed lezen dan zie je dat ‘vetarm’ in dit geval betekende: 29% vet. Dat was voor de vrouwen in kwestie een vermindering, maar is het optimaal?

 

In een optimale situatie komen zo’n 10% van je calorieën uit onbewerkte plantaardige vet bronnen.
29% (dierlijk en/of bewerkt) vet is nog steeds super vet en onnatuurlijk.

 

Daarom ook niet zo raar dat het onderzoek geen wezenlijke daling van risico’s laat zien. Wat het onderzoek wel aantoont is dat ‘matiging’ van vetconsumptie niet helpt als je jezelf wil beschermen tegen hart- en vaatziekten of er optimaal van wil genezen.

 

Andere onderzoekers tonen vervolgens aan dat een extreme verlaging van vet- en eiwitconsumptie (tot ieder rond de 10%), en een extreme verhoging van de hoeveel fruit en groen in iemands dieet wél resultaat geeft [bronnen].

 

 

 

Vergelijk het even met de invloed van de snelheid op de overlevingskans van een autocrash tegen een muur. Als je de snelheid verlaagt van 100 km/uur naar 80 km/uur, zal je met geluk en ‘héél véél hoofdpijn’ de auto uit komen. Maar als je op basis hiervan gaat concluderen dat snelheid geen invloed heeft op je overlevingskans, maak je een denkfout. Immers, rij maar eens met 15 km/uur tegen een muur aan. Je zal de klap zeker overleven.

 

Matiging van de snelheid helpt niet, een extreme aanpassing wel.

 

Keep in mind dat we nooit eerder in de geschiedenis zo extreem veel vis, eieren, vlees, zuivel en junkfood hebben gegeten.

 

Wil je écht verschil maken voor je eigen gezondheid én de wereld, dan kan je niet anders dan je een beetje ‘extreem’ gedragen. En jup, het is een ‘radicale’ keuze om niet langer deel uit te maken van een zieke en ziekmakende eet- en leef cultuur. Extreme stappen kunnen je wél veel vrijheid geven. Extreem?! Ingrijpend en win-win is het wel.

 

Meer hierover weten? Lees de boeken EET WIN-WIN & SUPERSNEL HERSTEL. Je bestelt ze hier. En ben je van de praktijk? Kom dan zondagmiddag 23 februari naar de workshop (meer) plantaardig eten en koken. Informatie vind je hier.

 

Vrolijke groet,
Janneke

DE WIN-WIN METHODE | VOOR WINNAARS | ZONDER VERLIEZERS

 

 

BRONNEN:

  • Howard et al. Low-fat dietary pattern and risk of cardiovascular disease: the Women’s Health Initiative Randomized Controlled Dietary Modification Trial. JAMA. 2006
  • Freeman et al. Trending Cardiovascular Nutrition Controversies. Journal Am Coll Cardiol. 2017
  • Esselstyn et al. A way to reverse CAD? Journal Fam Pract. 2014

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief

STOP. Deze nieuwsbrief is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

Het kan confronterend zijn. Maar je wordt er wel een nóg leuker mens van. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief!

STOP. Deze nieuwsbrief is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

!
!
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top