Miljarden euro’s marketing budget doen er alles aan om je van het tegendeel te overtuigen… maar olie is VET ongezond

Mensen die zich verdiepen in de principes van de win-win methode zijn vaak verrast te horen dat olie niet gezond is.

 

Nee, ook extra vierge koudgeperste olijfolie eet je niet als je gezondheid je veel waard is.

 

Als dit je wenkbrauwen doet fronzen (dat snap ik heel goed er zijn miljarden tegenaan gegooid om je iets anders te laten geloven), lees dan verder want misschien ondermijn je met de beste bedoelingen je gezondheid, energie, prestaties, je optimale gewicht en de gezondheid van je huid.

 

 

Onderzoekers kunnen het iedere keer nauwelijks geloven maar test na test laat zien dat er in je bloedvaten dezelfde schade optreedt na het eten van fastfood als na het eten van olijfolie. Je bloedvaten zijn nog uren van slag.

 

 

Niet alleen extra vierge olijfolie heeft die negatieve effecten op je gezondheid. Alle oliën. Alle soorten. Vers, gefrituurd, gebakken hoe de onderzoekers het ook wenden of keren, het blijft afzien voor je lijf.

 

 

In een van de grootste studies ooit opzoek naar de relatie tussen olijfolieconsumptie en ‘hartaanvallen’, kwam idd naar voren dat dat olijfolie van eerste persing iets minder slecht is dan gewone olijfolie. Logisch, daar zitten nog een heel klein beetje ontstekingsremmende fytonutriënten in. Maar geen enkele olie is goed voor je hart. Waar olijfolie zo’n drie uur lang stress veroorzaakt doet roomboter dat wel zes(!) urenlang.

 

 

Alleen fruit (!) en groente (en dan met name rauwe bladgroente, verse kruiden en kiemen) beschermen je hart en bloedvaten.

 

 

 

En het mediterrane dieet dan? Dat is dus niet gezond dankzij olijfolie maar omdat het gelukkig ook rijk is aan fruit, bessen, bonen en bladgroentes is het gezond zelfs ondanks de olijfolie! Dus mocht je onverhoopt toch olie moeten eten, eet dan sowieso ook direct veel vers fruit en groente zodat je de schade gedeeltelijk kan herstellen.

 

Mensen het is simpel: een door de Natuur perfect ontworpen voedingsmiddel (bijvoorbeeld een olijf) ondergaat een zwaar bewerkingsproces zodat er ineens een vloeibaar 100% vet product overblijft. Dat noemen we ‘ultra processed foods’ en die hebben ALTIJD een slechte reputatie als het om gezondheid gaat.

 

Ga voor de grap naar Cronometer en bestudeer de verschillen tussen 100 gram olie en 100 gram van het originele product (olijf, walnoot, zonnebloempit etc.). Laat je verwonderen! Benieuwd wat jij in de toekomst door je salade doet. Keep me posted.

 

 

DE WIN-WIN METHODE | VOOR WINNAARS | ZONDER VERLIEZERS

 

 

 

BRONNEN:

 

RA Vogel, MC Corretti, GD Plotnick. The postprandial effect of components of the Mediterranean diet on endothelial function. J Am Coll Cardiol. 2000 Nov 1;36(5):1455-60.

CF Rueda-Clausen, FA Silva, MA Lindarte, C Villa-Roel, E Gomez, R Gutierrez, C Cure-Cure, P López-Jaramillo. Olive, soybean and palm oils intake have a similar acute detrimental effect over the endothelial function in healthy young subjects. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2007 Jan;17(1):50-7.

K Esposito, R Marfella, M Ciotola, C Di Palo, F Giugliano, G Giugliano, M D’Armiento, F D’Andrea, D Giugliano. Effect of a mediterranean-style diet on endothelial dysfunction and markers of vascular inflammation in the metabolic syndrome: a randomized trial. JAMA. 2004 Sep 22;292(12):1440-6.

F Fuentes, J López-Miranda, P Pérez-Martínez, Y Jiménez, C Marín, P Gómez, JM Fernández, J Caballero, J Delgado-Lista, F Pérez-Jiménez. Chronic effects of a high-fat diet enriched with virgin olive oil and a low-fat diet enriched with alpha-linolenic acid on postprandial endothelial function in healthy men. Br J Nutr. 2008 Jul;100(1):159-65.

N Tentolouris, C Arapostathi, D Perrea, D Kyriaki, C Revenas, N Katsilambros. Differential effects of two isoenergetic meals rich in saturated or monounsaturated fat on endothelial function in subjects with type 2 diabetes. Diabetes Care. 2008 Dec;31(12):2276-8.

EA Miles, P Zoubouli, PC Calder. Differential anti-inflammatory effects of phenolic compounds from extra virgin olive oil identified in human whole blood cultures. Nutrition. 2005 Mar;21(3):389-94.

F Fuentes, J López-Miranda, E Sánchez, F Sánchez, J Paez, E Paz-Rojas, C Marín, P Gómez, J Jimenez-Perepérez, JM Ordovás, F Pérez-Jiménez. Mediterranean and low-fat diets improve endothelial function in hypercholesterolemic men. Ann Intern Med. 2001 Jun 19;134(12):1115-9.

P Bogani, C Galli, M Villa, F Visioli. Postprandial anti-inflammatory and antioxidant effects of extra virgin olive oil. Atherosclerosis. 2007 Jan;190(1):181-6.

R Moreno-Luna, R Muñoz-Hernandez, ML Miranda, AF Costa, L Jimenez-Jimenez, AJ Vallejo-Vaz, FJ Muriana, J Villar, P Stiefel. Olive oil polyphenols decrease blood pressure and improve endothelial function in young women with mild hypertension. Am J Hypertens. 2012 Dec;25(12):1299-304.

K Esposito, F Nappo, F Giugliano, G Giugliano, R Marfella, D Giugliano. Effect of dietary antioxidants on postprandial endothelial dysfunction induced by a high-fat meal in healthy subjects. Am J Clin Nutr. 2003 Jan;77(1):139-43.

T Gori. Olive oil and ischemic reactive hyperemia in hypercholesterolemic patients. J Am Coll Cardiol. 2006 Jul 18;48(2):414; author reply 414-5.

J Ruano, J Lopez-Miranda, F Fuentes, JA Moreno, C Bellido, P Perez-Martinez, A Lozano, P Gómez, Y Jiménez, F Pérez Jiménez. Phenolic content of virgin olive oil improves ischemic reactive hyperemia in hypercholesterolemic patients. J Am Coll Cardiol. 2005 Nov 15;46(10):1864-8.

G Buckland, N Travier, A Barricarte, E Ardanaz, et al. Olive oil intake and CHD in the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition Spanish cohort. Br J Nutr. 2012 Dec 14;108(11):2075-82.

 

 

2 reacties op “Miljarden euro’s marketing budget doen er alles aan om je van het tegendeel te overtuigen… maar olie is VET ongezond”

  1. Klinkt op zich logisch wat je hierboven schrijft over olie. Wat vind je eigenlijk van eiwit poeders?
    zoals whey? sporters schijnen dat toch veel te gebruiken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in voor het aller gezondste leesvoer.

STOP. Dit supergezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

Het kan confronterend zijn. Maar je wordt er wel een nóg leuker mens van. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Schrijf je nu in voor gezond leesvoer.

STOP. Dit super gezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

!
!
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top