Ontbijt is belangrijk

Pas jij de volgende strategieën toe dan maak je het jezelf extra moeilijk om vet te verbranden, slank en energiek te zijn:

 

  • In de ochtend sporten op de nuchtere maag
  • Pas ontbijten rond 13:00 uur
  • Veel eiwitten eten zodat je tijdens het afvallen zoveel mogelijk spiermassa behoud zodat je rust metabolisme zo hoog mogelijk blijft
  • Zoveel mogelijk zoet fruit schrappen i.v.m. de suikers

 

Zo weten we bijvoorbeeld dat wanneer je iemand in de morgen, middags en in de avond exact dezelfde maaltijd geeft dat het lichaam daar gedurende de dag anders op reageert.

 

Een ontbijt verbranden kost wel 50% meer energie dan een diner.

 

Oftewel, hoe meer calorieën je in de ochtend eet, hoe minder calorieën er netto overblijven om te worden opgeslagen in vet.

 

In de ochtend is je hele lijf er hormonaal op ingesteld om zoveel mogelijk energie naar de spiercellen te pompen zodat je de hele dag veel kracht en energie hebt om te kunnen rennen en vliegen.

 

In de avond, als je daarna toch gaat slapen nemen je spiercellen bijna geen energie meer op. Alles wat je dan eet wordt gebruikt als brandstof of opgeslagen als vet.

 

Echter, hoe voller de tank als je gaat slapen, hoe minder vet je lichaam tijdens je slaap verbrand.
Terwijl in de zuurstofrijke nacht, lichaamsvet je ultieme brandstof is.

 

Ceteris paribus: te veel eten in de avond maakt makkelijker dik dan te veel eten in de ochtend.

 

Wat is vandaag de dag de trend? Precies andersom. Niet slim.

 

Meer hierover? Bestel het nieuwe boek de eiwitleugen hier.

 

Vrolijke groet en veel liefs, Janneke

 

DE WIN-WIN METHODE | VOOR WINNAARS | ZONDER VERLIEZERS

 

 

 

 

 

BRONNEN:

 

Lombardo et al., Morning meal more efficient for fat loss in a 3-month lifestyle intervention. J Am Coll Nutr. 2014;33(3):198-205.

 

Bo et al., Is the timing of caloric intake associated with variation in diet-induced thermogenesis and in the metabolic pattern? A randomized cross-over study. Int J Obes (Lond). 2015;39(12):1689-95.

 

Romon et al., Circadian variation of diet-induced thermogenesis. Am J Clin Nutr. 1993;57(4):476-80.

 

Morris et al., The Human Circadian System Has a Dominating Role in Causing the Morning/Evening Difference in Diet-Induced Thermogenesis. Obesity (Silver Spring). 2015;23(10):2053-8.

 

Yoshino et al., Diurnal variation in insulin sensitivity of glucose metabolism is associated with diurnal variations in whole-body and cellular fatty acid metabolism in metabolically normal women. J Clin Endocrinol Metab. 2014;99(9):E1666-70.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in voor het aller gezondste leesvoer.

STOP. Dit supergezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

Het kan confronterend zijn. Maar je wordt er wel een nóg leuker mens van. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Schrijf je nu in voor gezond leesvoer.

STOP. Dit super gezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

!
!
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top