Plantaardige melk? Waarom geen ‘gewone’ melk?!

Voor specifieke voedingsstoffen hoef je geen melk te drinken

Alle voedingsstoffen die je in melk vindt, zoals calcium en vitamine B2, vind je in overvloed in groente en fruit.

Het enige verschil is dat melk per definitie geen antioxidanten, vitamine C en vezels bevat. Cruciaal voor optimale gezondheid en prestaties.

Wel grote hoeveelheden: verzadigde vetten, gepasteuriseerde eiwitten, gehomogeniseerde vetten, steroïden, dioxinen, brandvertragende chemicaliën, PCB’s en kleine hoeveelheden groeihormonen [bronnen te vinden in het boek EET WIN-WIN, wetenschappelijk onderbouwd].

Melkvet bestaat voor 65% uit verzadigde vetten. Er is sterk wetenschappelijk bewijs dat het vervangen van verzadigd vet door onverzadigd vet, zoals je vindt in planten, grote gezondheidswinst oplevert. Zo verlaag je bijvoorbeeld het slechte LDL-cholesterol. Een lager LDL-cholesterol wordt in verband gebracht met een lager risico op hart- en vaatziekten.

Ook voor grote mannen lijkt melk geen win-win

Een meta-analyse uit 2015 laat zien dat alle vormen van zuivel het risico op prostaatkanker vergroten. Plantaardige bronnen, die ook hoog zijn in calcium, doen dat niet. Deze resultaten zijn bevestigd door enkele cohortstudies.

Significant hoger risico op Parkinson

Een meta-analyse, op basis van meer dan 300.000 mensen, vindt sterk bewijs voor een significant hoger risico op Parkinson door het drinken van melk. Ieder glas melk per dag verhoogt de kans met 17%. Een plantaardig dieet zonder dierlijke producten laat en significant lager risico zien op Parkinson.

Mooiere huid met groente en fruit

Je huid lijkt ook niet gebaat bij melk. Melk en acne gaan, bij zowel volwassenen als pubers, hand in hand. Juist fruit en bladgroen is wat je nodig hebt voor een mooie huid. Iets wat ik persoonlijk aan den lijve heb ondervonden!

HOE ZIT HET MET MELK EN STERKE BOTTEN? MELK DRINK JE TOCH VOOR JE CALCIUM?

Calcium is idd belangrijk. Maar ook koeiendieren maken zelf geen calcium aan. Het zit in melk omdat de koe het uit planten haalt, die het weer uit de bodem heeft gehaald. Een meta-analyse concludeert dat melk geen bescherming biedt tegen fracturen.

Uit een recente cohortstudie onder 100.000 mannen en vrouwen, die 20 jaar zijn gevolgd, komt naar voren dat zuivel juist een groter risico geeft op breuken.

Scheten laten

Daarnaast is uit onderzoek gebleken, dat zuivel de belangrijkste veroorzaker is van… het laten van scheten! Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door de lactose in melk die wij vanaf ons vierde levensjaar nog maar moeilijk kunnen afbreken.

Het laatste woord over zuivel zal nog niet gesproken zijn. Ondertussen kun je met gezond verstand zelf concluderen: melk is in de natuur áltijd voor zuigelingen en nóóit voor volwassenen. Dat volwassen mensen ook nog eens de melk van een andere soort drinken, een soort die vijfmaal zo groot worden als wij, is, goed beschouwd, helemaal bijzonder.

Welke plantaardige melk de voorkeur heeft? Diegene die jij lekker vindt!

#EETWINWIN #SUPERSNELHERSTEL #WINWINMETHODE #worldplantmilkday 🤩👍🏻💪🏻✨☀️🍌🍀

Ps. Spreken voor grote groepen is iets wat ik fantastisch vind. Jij ook, want je hele leven en de prestaties van je gehele team gaan een significante boost krijgen! 

1 op 1 coaching? Klik hier. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief

STOP. Deze nieuwsbrief is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

Het kan confronterend zijn. Maar je wordt er wel een nóg leuker mens van. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top