Als we in het huidige tempo vis blijven vangen en eten kunnen binnen 5 jaar de oceanen en zeeën leeggevist zijn met zeer grote consequenties voor de volksgezondheid. Met grote sleepnetten worden de bodems van de zeeën leeggeschraapt. De massale bijvangst gaat verminkt of dood terug de zee in. Hoe slim is het om vis te eten? Hoe ervaren vissen zit zelf?

Wil je een veganist lekker op de kast jagen ;-) dan moet je vragen of zo'n plantaardig-dieet wel voldoende eiwitten bevat. Plantaardige voeding bestaat immers uit zogenaamde incomplete eiwitten. Eiwitten van een lage kwaliteit. Granen moet je dus combineren met bonen zodat er een volwaardig eiwit ontstaat. Maar klopt dit wel?

Tijdens sporten gebruik je je spiercellen zo intensief, dat er schade optreedt op celniveau. Na de training gaat je lichaam direct supersnel herstellen met de rust en de voeding die je het geeft. De beschadigde cellen worden hersteld of vervangen en je gaat 'super compenseren'. Oftewel, je lichaam compenseert de schade én doet iets extra's. Mits jij alle voorwaarden schept!

In de biologische winkel is het kijken, genieten en jezelf verbazen over nieuwe producten en onbekende groenten. [Mensen vinden het heel grappig om mij boodschappen te zien doen: ik ruik, ik voel, ik lees en vergeet hierdoor compleet de tijd. Als een echte verzamelaar sprokkel ik allemaal lekkere dingen bij elkaar]

Veel mensen eten vis of slikken visolie-capsules in verband met de gezonde vetten en de omega 3-vetzuren die erin zitten. Zonde van alle duizenden vissen die moeten sterven voor zo’n pil, van je geld en je gezondheid. Wat?! 

Wil je je gezondheid naar de next level helpen? Je (sport)prestaties verbeteren? Als coach begeleid ik verschillende mensen met uiteenlopende doelen om zich zowel fysiek als mentaal (weer) écht fit te voelen.

Door middel van mijn holistische aanpak laat ik je ervaren dat je zelf een enorme invloed hebt op jou gezondheid, hoe je je voelt en wat je presteert (tijdens sport/werk/studie).

Stuur een email naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en dan help ik, als voedingswetenschapper en topsporter, jou zelf je eigen ongemakken en ontevredenheden snel en structureel op te lossen.

Ik ben er heilig van overtuigd dat - als maar genoeg mensen de kracht van win-win en gaan begrijpen en ervaren - we als persoon, land, cultuur en wereld gaan stralen van gezondheid. Dat we gelukkiger, opgewekter en vol levenslust onze doelen en ambities nastreven.

Omwille van geld wordt heel veel onderzoek gedaan in reageerbuizen of petrischalen. Maar er zijn twee, veel duurdere, manieren om echt gedegen onderzoek te doen naar voeding en gezondheid: (1) prospectief observationeel cohortonderzoek en (2) interventiestudies.

Historisch gezien heeft de mens langer ‘naakt’ rondgelopen dan bedekt met kleding. Onderzoekers denken dat we ongeveer een miljoen jaar geleden zijn begonnen met het bedekken van ons lichaam.

Wil je je gezondheid naar de next level helpen? Je (sport)prestaties verbeteren? Als coach begeleid ik verschillende mensen met uiteenlopende doelen om zich zowel fysiek als mentaal (weer) écht fit te voelen.

Door middel van mijn holistische aanpak laat ik je ervaren dat je zelf een enorme invloed hebt op jouw gezondheid, hoe je je voelt en wat je presteert (tijdens sport/werk/studie).

Stuur een email naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en dan help ik, als voedingswetenschapper en topsporter, jou zelf je eigen ongemakken en ontevredenheden snel en structureel op te lossen. 

B12 is een belangrijke vitamine (bacterie) en krijgt erg veel aandacht omdat het bij heel veel processen in het lichaam is betrokken. Het speelt een belangrijke rol bij de vorming van rode bloedcellen, gezond DNA en zorgt mede voor een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine B12 tekorten komen voor bij veel verschillende soorten mensen.

Waar fruit echt onze brandstof en rijk aan energie, vitaminen, mineralen, is bladgroen ons medicijn. Er zit weinig energie in, maar bladgroen zit wel vol met waardevolle voedingsstoffen [1]. Denk aan: vitaminen, mineralen, fytonutriënten of fytochemicaliën, zoals ze ook worden genoemd, aminozuren en omega-3-vetzuren. Ik benoem deze groentecategorie apart omdat iemand iedere dag braaf 300 gram ‘groente’ (wortel, biet, gekookte boontjes) kan eten en toch een cruciale groente categorie mist: bladgroen.