Waar ik in bak en hoe ik de perfecte saladedressing maak?

Allereerst: the dose makes the poison

Desalniettemin is het leuk – want een giga uitdaging – om flink te minderen met olie. Beter voor je hart-, bloedvaten en bloedsuikerspiegel. Ook op gewicht blijven/komen kan ineens simpeler worden. Zonder olie in je dieet eet je gratis ineens een stuk minder ‘dode’ calorieën.

Nieuwe smaaksensatie

Daarnaast beweren sommigen dat olie de echte smaak van eten maskeert. Ik vind het ronduit vies dus ik vraag al zolang ik mij kan herinneren bewust in restaurants of ik de dressing apart mag van de salade. Mijn moeder deed ook nooit olie over de salades. Ik ben er niet mee opgegroeid? Het kan daarom zijn, dat wanneer je de hoeveelheid olie in je recepten sterk verminderd je een hele nieuwe smaaksensatie creëert.

Okay, to the point.

Wat ik doe om de salades extra lekker te maken?

  • 1 eetlepel Tahin p.p. (eventueel met citroensap).
  • Mango + tomaat in de blender – super lekkere dressing helemaal als je het nog extra op smaak brengt met jouw favoriete kruiden die goed bij het gerecht passen.
  • Balsamico azijn met iets zoets (bijvoorbeeld jam), zonder de olie met extra walnoten.
  • Kikkererwten + hennepzaad in de blender met eventueel wat je normaal gebruikt voor je dressing.
  • Extra sappig fruit en bessen door je salade zodat je geen dressing nodig hebt.
  • Je salade ingrediënten extra klein snijden zodat je geen dressing nodig hebt.
  • Met heel veel mango door je kleingesneden salade pak je jong en oud in. 

Waar ik in bak en braad?

Nou het liefste bak en braad ik niet. Wat een werk. En dan onder je ogen de groenten zien verpieteren en alle kleur en knapperigheid zien verdwijnen. Eet ik helemaal rauw? Nee. In de winter eten we zeer regelmatig: “Alweeeeeerrrrrr stamppot???!!”. Ja. Superlekker en onwijs klimaat neutraal omdat we gebruik maken van biologische Nederlandse groente vanuit de volle grond.

Stel ik bak voor Mitchel toch wat champignons voor door de salade dan doe ik dat in een keramische pan met een beetje water. Mitchel is fan, want die doet het zelf precies zo.

Oja, courgette en paprika grillen we even, jawel, zonder olie. Er ontstaat dan een heerlijke zoetige, fruitige smaak.

Moraal van het verhaal:

  • Nieuwsgierig en onderzoekend andere manieren zoeken om je salade naar de next level te tillen
  • Vaker grillen i.p.v. bakken
  • Stamppotten in 100-en variaties
  • Roerbakken in keramische pannen met een heel klein beetje water
  • If you dont use it, you lose it. Bijvoorbeeld je gewoontes + overtollig vet.

Benieuwd naar recepten?

In de boeken EET WIN-WIN & SUPERSNEL HERSTEL staan ieder 65 helemaal plantaardige recepten zonder olie, zout, gluten en geraffineerde producten. Ze gaan je helpen binnen no-time lekkere volwaardige maaltijden te fabriceren met daarin alles wat je gezond houdt. Want een uitgebalanceerd, natuurlijk en plantaardig dieet geeft grote voordelen ten opzichte van diëten met daarin dierlijke producten [bron]. Bestel ze hier.

Waarom zonder olie, zout, gluten en geraffineerde producten?

Natuurlijk is alles lekkerder met een grote scheut olie en een theelepel zout. Er zijn alleen een paar dingen waar ik mij aan vast houd:

  • Gerechten met 100 ingrediënten, olie, zout en dierlijke producten daar zijn miljarden boeken vol over geschreven. Dat is geen uitdaging. Voor mij is het juist een spelletje om lekker, simpel EN gezond te eten.
  • Het is (ook voor mij) een kwestie van gewenning. Eenmaal afgekickt van geraffineerd suiker, vet en zout snap je wat ik bedoel.
  • Hoe lekker is olie, boter en zout als je straks met dicht geslipte aderen op de Intensive Care ligt?
  • Zonder die grote scheut olie bespaar je zo gigantisch veel dode calorieën dat je ook gewoon een kilo extra fruit kunt eten of een extra grote kom soep, salade of smoothie kunt nemen. Dat verzadigt beter en je krijgt er significant meer vitaminen, mineralen en vezels door binnen. Je krijgt meer energie om te doen wat je leuk vindt en bespaart jezelf vet wat rechtstreeks op je sixpackgaat zitten. Plus je verbranding in rust blijft ook nog eens veel hoger. Hoe dit zit leg ik kraakhelder uit in het boek EET WIN-WIN, wetenschappelijk onderbouwd.

Bronnen:

Leitzmann. Vegetarian diets: what are the advantages? Forum Nutr.2005

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief

STOP. Deze nieuwsbrief is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

Het kan confronterend zijn. Maar je wordt er wel een nóg leuker mens van. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top