Waarom er geen olijfolie in het win-win dieet zit

Boerenverstand

Eerst even simpel het boerenverstand: een door de Natuur perfect ontworpen voedingsmiddel (bijvoorbeeld een olijf) ondergaat een zwaar bewerkingsproces zodat er een 100% vet product overblijft. Olijfolie bestaat uit: 1 macronutriënt en 1 vitamine. That’s all.

Bij de win-win methode haal je voor een optimale gezondheid vetten zoveel mogelijk uit gehele olijven, noten, zaden, pitten, vette fruitsoorten en andere verse planten.

Op deze manier krijg je de vetten in hun natuurlijk context binnen inclusief: vezels, vitaminen en mineralen.

Lege calorieën

Olijfolie bevat (ook al gaan er heel veel andere verhalen de ronde) namelijk vooral zogenaamde lege calorieën. Door het raffinageproces zijn er geen cruciale voedingsstoffen meer aanwezig in het eindproduct. Daarom noemen we de overgebleven calorieën leeg.

Offcourse, the dose makes the poison, maar onderzoeken tonen keer op keer aan, hoe minder olie (geraffineerd suiker, zout, eiwitten en vet) in je dieet, hoe gezonder tot op zeer hoge leeftijd [bronnen onder aan het artikel].

Het win-win dieet heeft als uitgangspunt dat alles en iedereen er beter van wordt.

Voor je eigen gezondheid, het klimaat en de dieren eet je dus zoveel mogelijk onbewerkte plantaardige voeding. Het is vergelijkbaar met het verschil tussen:

  • Fruit: en natuurlijk product waar de gehele vrucht veel meer is dan de som der delen.
    en
  • Geraffineerd suiker: een enkel macronutriënten zonder vitaminen, mineralen, vocht en vezels.

Bij zowel geraffineerd suiker als olie blijven de voedingsstoffen (vitaminen, mineralen, vezels) achter in het restproduct wat we weggooien.

Waarom je misschien dikker bent dan je graag zou willen

Vet bevat per gram de meeste calorieën, 9.
1 gram eiwit of koolhydraat bevat maar 4 calorieën.

Olie is 100% vet waar je heel makkelijk veel te veel van weg slobbert. Je hoeft niet eens te kauwen!

Daarnaast zitten er in je maag geen receptoren voor lege calorieën. Je voelt dus niet dat je zomaar veel te veel calorieën puur vet hebt gegeten. Je wel eens helemaal voldaan en verzadigd gevoeld na een zak chips? Terwijl er na een kilo salade geen hap meer bij kan…

Bij de win-win methode haal je voor een optimale gezondheid het kleine beetje vet wat je dagelijks nodig hebt zoveel mogelijk uit gehele biologische olijven, noten, zaden, pitten, vette fruitsoorten en andere planten.

Hoe het zit eigenlijk met omega-3 en omega-6 vetzuren? Hoeveel en in welke verhouding heb je vet en bepaalde vetzuren nodig?

Het wordt uitgebreid behandeld in het boek EET WIN-WIN, wetenschappelijk onderbouwd. Bestel het hier.

Ga voor de grap naar cronometer en observeer de verschillen tussen 100 gram olie en 100 gram van het originele product (olijf, walnoot, zonnebloempit etc.). Laat je verwonderen!

* De plaatjes hierboven zijn een weergave van wat er in 100 gram extra vierge olijfolie zit. Weinig… Vergelijk het eens met 100 gram walnoten. Benieuwd wat jij in de toekomst door je salade doet. Laat het mij weten!

Lees hier waar ik dan ik bak en hoe ik de perfecte dressing maak. 

Bronnen:

Jakulj F, Zernicke K, Bacon SL, van Wielingen LE, Key BL, West SG, Campbell TS. A high-fat meal increases cardiovascular reactivity to psychological stress in healthy young adults. J Nutr. 2007 Apr;137(4):935-9.

Cortés B, Núñez I, Cofán M, Gilabert R, Pérez-Heras A, Casals E, Deulofeu R, Ros E. Acute effects of high-fat meals enriched with walnuts or olive oil on postprandial endothelial function. J Am Coll Cardiol. 2006 Oct 17;48(8):1666-71. Epub 2006 Sep 26.

Damasceno NR, Pérez-Heras A, Serra M, Cofán M, Sala-Vila A, Salas-Salvadó J, Ros E. Crossover study of diets enriched with virgin olive oil, walnuts or almonds. Effects on lipids and other cardiovascular risk markers. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2011 Jun;21 Suppl 1:S14-20.

L Schwingshackl, G Hoffmann. Adherence to Mediterranean diet and risk of cancer: a systematic review and meta-analysis of observational studies. Int J Cancer. 2014 Oct 15;135(8):1884-97.

R Estruch, J Salas-Salvado. “Towards an even healthier Mediterranean diet”. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2013 Dec;23(12):1163-6.

J S Perona, R Cabello-Moruno, V Ruiz-Gutierrez. The role of virgin olive oil components in the modulation of endothelial function. J Nutr Biochem. 2006 Jul;17(7):429-45.

K Bibbins-Domingo, G M Chertow, P G Coxson, A Moran, J M Lightwood, M J Pletcher, L Goldman. Projected effect of dietary salt reductions on future cardiovascular disease. N Engl J Med. 2010 Feb 18;362(7):590-9.

L J Appel, C A Anderson. Compelling evidence for public health action to reduce salt intake. N Engl J Med. 2010 Feb 18;362(7):650-2.

A Trichopoulou, M A Martinez-Gonzalez, T Y Tong, N G Forouhi, S Khandelwal, D Prabhakaran. D Mozaffarian, M de Lorgeril. Definitions and potential health benefits of the Mediterranean diet: views from experts around the world. BMC Med. 2014 Jul 24;12:112.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief

STOP. Deze nieuwsbrief is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

Het kan confronterend zijn. Maar je wordt er wel een nóg leuker mens van. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top