Waarom genen niet de belangrijkste factor voor gezondheid zijn.

Of je nu een topsporter bent, of iemand bent die zich gewoon beter wil voelen het eten van meer fruit en planten en minder dierlijk voedsel kan hierbij ongelooflijk helpen.

 

Logisch, we zijn anatomisch ‘gemaakt voor’ of ‘afgestemd op’ het eten van veel fruit en wat planten.

Druis je daar tegenin dan komt er een dag waarop je daarvoor de prijs betaald.

 

Wereldwijd sterft 1 op de 3 mensen aan hart- en vaatziekten.

 

Ook ik was drie jaar geleden Simon (mijn vader) er bijna door verloren.

 

In het ziekenhuis hadden ze grote medelijden met de beste man.

Zooo gezond eten, zooo slank zijn, zoveel bewegen, nog nooit te hebben gerookt, zelden alcohol drinken en dan tóch op vakantie getroffen worden door deze ‘hartaanval’.

 

 

Een operatie en een zak vol pillen volgden.

De artsen hadden Simon wijsgemaakt dat deze ‘pech’ te wijten was aan zijn genen.

 

Voor mij daarentegen was het helemaal niet de vraag OF hij problemen zou krijgen, maar wanneer.

 

Want hij at idd ook wel eens wat gezonde dingen, maar op dagelijkse basis ook ontzettend veel ongezonde dingen.

Koffiemelk, yoghurt, vleeswaren, kaas, vis, vlees, margarine, melk, gevulde koeken en koffie. En in het weekend chips, ijs, gerookte paling, Friese droge worst en iedere verjaardag grote punten gebak, kaas en worst. Hoe meer, hoe beter.

 

Stuk voor stuk producten waarvan we weten dat het je bloed verdikt, je aderen vernauwd en ontsteekt en de kans op hart- en vaatziekten significant vergroot.

 

Toen het moment daar was, was het desalniettemin alsnog schrikken en ontzettend dankbaar dat mijn moeder heel accuraat heeft gehandeld.

 

Na veel gesprekken en na het lezen van het boek EET WIN-WIN is Simon helemaal overgestapt op het win-win dieet.

 

 

“Zoo leuk! Zoo makkelijk! Zoo eenvoudig! Jaaaa, dit had veel eerder gemoeten!”

Voor wie hem kent, hoort het hem zeggen.

 

We zijn nu 3 jaar verder.

Het hart heeft zich tegen alle verwachtingen in volledig herstelt.

De pillen (en dus de verschrikkelijk vervelende bijwerkingen) zijn verleden tijd.

 

Simon voelt zich weer 18 en wordt over precies een maand 69.

Man, wat heeft die man een energie en een tempootje!

 

Kijk, genen zijn in slechts 10% verantwoordelijk voor het ontstaan van een ziekte.

 

Dit weten we door mensen te observeren die, als ze vanuit gebieden waar nauwelijks leefstijlziekten voorkomen, verhuizen naar gebieden waar leefstijlziekten de orde van de dag zijn.

Binnen no-time hebben ze niet alleen dezelfde leefstijl maar ook dezelfde ziektes.

 

 

Als deze ziekten veroorzaakt zouden worden door genen, dan zou verhuizen en het aannemen van een nieuwe levensstijl weinig impact moeten hebben. Maar dat is niet zo.

 

Als we gaan leven en eten in overeenstemming met onze anatomie zouden volgens berekeningen meer dan 80% van alle hartaandoeningen, beroertes en diabetes type 2 niet hoeven te ontstaan.

 

Met andere woorden, hoewel je genen van invloed kunnen zijn, zijn de levensstijlkeuzes die jij maakt veel belangrijker.

 

Meld je snel aan voor een van de workshops!

 

Vrolijke groet en veel liefs, Janneke

 

DE WIN-WIN METHODE | VOOR WINNAARS | ZONDER VERLIEZERS


 

 

 

BRONNEN:

 

World Health Organization. Cardiovascular diseases (CVDs). 2017 May 17.

 

Benjamin EJ, Muntner P, Alonso A, Bittencourt MS, Callaway CW, et al. American Heart Association Council on Epidemiology and Prevention Statistics Committee and Stroke Statistics Subcommittee. Heart Disease and Stroke Statistics-2019 Update: A Report From the American Heart Association. Circulation. 2019 Mar 5;139(10):e56-e528.

 

Willett WC. Balancing life-style and genomics research for disease prevention. Science. 2002 Apr;296(5568):695-8.

 

World Health Organization. Overview – Preventing chronic diseases: A vital investment. Misunderstanding #4: Chronic diseases can’t be prevented.

 

Bloom DE, Cafiero ET, Jané-Llopis E, Abrahams-Gessel S, Bloom LR, Fathima S, Feigl AB, Gaziano T, Mowafi M, Pandya A, Prettner K, Rosenberg L, Seligman B, Stein AZ, Weinstein C. (2011). The Global Economic Burden of Noncommunicable Diseases. Geneva: World Economic Forum.

GBD 2017 Diet Collaborators. Health effects of dietary risks in 195 countries, 1990-2017: A systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2019. Lancet. 2019 Apr;393(10184):1958-72.

 

Mokdad AH, Ballestros K, Echko M, et al. The State of US Health, 1990-2016: Burden of Diseases, Injuries, and Risk Factors Among US States. JAMA. 2018 Apr;319(14):1444-72.

 

Santos I, Sniehotta FF, Marques MM, Carraça EV, Teixeira PJ. Prevalence of personal weight control attempts in adults: a systematic review and meta-analysis. Obes Rev. 2017 Jan;18(1):32–50.

 

Joshi I, Param S, Irene, Gadre M. Saving the planet, The market for sustainable meat alternatives. Sutardja Center for Entrepreneurship & Technology Technical Report. 2015 Nov.

 

Fabbri A, Holland TJ, Bero LA. Food industry sponsorship of academic research: investigating commercial bias in the research agenda. Pub Health Nutr. 2018 Dec;21(18):3422-30.

 

Das P, Samarasekera U. The story of GBD 2010: a “super-human” effort. Lancet. 2012 Dec;380(9859):2067-70.

 

Darmadi-Blackberry I, Wahlqvist ML, Kouris-Blazos A, Steen B, Lukito W, Horie Y, Horie K. Legumes: the most important dietary predictor of survival in older people of different ethnicities. Asia Pac J Clin Nutr. 2004 Feb;13(2):217-20.

 

Lim SS, Vos T, Flaxman AD, et al. A comparative risk assessment of burden of disease and injury attributable to 67 risk factors and risk factor clusters in 21 regions, 1990-2010: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2010. Lancet. 2012 Dec;380(9859):2224-60.

 

Le LT, Sabaté J. Beyond Meatless, the Health Effects of Vegan Diets: Findings from the Adventist Cohorts. Nutrients. 2014 Jun;6(6):2131-47.

 

Hever J, Cronise RJ. Plant-based nutrition for healthcare professionals: implementing diet as a primary modality in the prevention and treatment of chronic disease. J Geriatr Cardiol. 2017 May;14(5):355-68.

 

Carlsen MH, Halvorsen BL, Holte K, Bøhn SK, Dragland S, Sampson L, Willey C, Senoo H, Umezono Y, Sanada C, Barikmo I, Berhe N, Willett WC, Phillips KM, Jacobs DR Jr, Blomhoff R. The total antioxidant content of more than 3100 foods, beverages, spices, herbs and supplements used worldwide. Nutr J. 2010 Jan;9:3.

 

Centers for Disease Control and Prevention, National Center for Health Statistics. Multiple Cause of Death 1999-2015 on CDC WONDER Online Database, released December 2016. Data are from the Multiple Cause of Death Files, 1999-2015, as compiled from data provided by the 57 vital statistics jurisdictions through the Vital Statistics Cooperative Program.

Song M, Fung TT, Hu FB, Willett WC, Longo VD, Chan AT, Giovannucci EL. Association of Animal and Plant Protein Intake With All-Cause and Cause-Specific Mortality. JAMA Intern Med. 2016 Oct;176(10):1453-63.

 

Tharrey M, Mariotti F, Mashchak A, Barbillion P, Delattre M, Fraser GE. Patterns of plant and animal protein intake are strongly associated with cardiovascular mortality: the Adventist Health Study-2 cohort. Int J Epid. 2018 Oct;47(5):1603-12.

 

Erridge C, Attina T, Spickett CM, Webb DJ. A high-fat meal induces low-grade endotoxemia: evidence of a novel mechanism of postprandial inflammation. Am J Clin Nutr. 2007 Nov;86(5):1286-92.

 

Yang W, Li B, Dong X, Zhang XQ, Zeng Y, Zhou JL, Tang YH, Xu JJ. Is heme iron intake associated with risk of coronary heart disease? A meta-analysis of prospective studies. Eur J Nutr. 2014 Mar;53(2):395-400.

 

 

Leopold JA. Antioxidants and Coronary Artery Disease: From Pathophysiology to Preventive Therapy. Coron Artery Dis. 2015 Mar;26(2):176-83.

 

Raubenheimer K, Bondonno C, Blekkenhorst L, Wagner KH, Peake JM, Neubauer O. Effects of dietary nitrate on inflammation and immune function, and implications for cardiovascular health. Nutr Rev. 2019 Aug;77(8):584-99.

 

Satija A, Hu FB. Plant-based diets and cardiovascular health. Trends Cardiovasc Med. 2018 Oct;28(7):437-41.

 

Kahleova H, Levin S, Barnard N. Cardio-Metabolic Benefits of Plant-Based Diets. Nutrients. 2017 Aug;9(8):848.

 

Singh PN, Arthur KN, Orlich MJ, et al. Global epidemiology of obesity, vegetarian dietary patterns, and noncommunicable disease in Asian Indians. Am J Clin Nutr. 2014 Jul;100(1):359S-64S.

 

Alwarith J, Kahleova H, Rembert E, Yonas W, Dort S, Calcagno M, Burgess N, Crosby L, Barnard D. Nutrition interventions in rheumatoid arthritis: The potential use of plant-based diets. A review. Front Nutr. 2019 Sep;6:141.

 

Tuso PJ, Ismail MH, Ha BP, Bartolotto C. Nutritional update for physicians: plant-based diets. Perm J. 2013 Spring;17(2):61-6.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in voor het aller gezondste leesvoer.

STOP. Dit supergezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

Het kan confronterend zijn. Maar je wordt er wel een nóg leuker mens van. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Schrijf je nu in voor gezond leesvoer.

STOP. Dit super gezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

!
!
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top