Waarom plantaardige vetten beter voor je zijn dan dierlijke vetten.

Niet alle vetten hebben dezelfde invloed op je cellen (in je spieren).

 

Dierlijke vetten, zoals palmitaat, het type verzadigd vet dat vooral binnenkrijgt als je vis, vlees, zuivel en eieren eet, maakt je veel sneller ziek en insulineresistent dan oleaat.

 

Oleaat is het enkelvoudig onverzadigd vet dat je in planten vindt.

 

Vooral in noten, avocado’s en ander vet fruit.

 

De grap is dat een klein beetje van dit type vet je juist beschermt tegen allerlei ziekten.

 

Tenminste, we denken dat het dit type vet is, maar waarschijnlijk is het gewoon de magische optelsom van die heerlijke salade of smoothie bomvol fruit en planten.

 

 

10% van je calorieën uit vet is optimaal.

 

Eet je 2000 – 4000 kcal dan komen 200 – 400 kcal uit vet.

Dat is 200 – 400 / 9

=

22 – 45 gram uit plantaardige onbewerkte vetten per dag.

 

1 avocado bevat ongeveer 30 gram vet.

 

Het verschil tussen de toxiciteit van dierlijke vette en de heilzame werken van fruit en planten wordt regelmatig op een directe manier getest.

 

Je bètacellen maken in je alvleesklier insuline aan.

 

Als je bètacellen in een petrischaaltje blootstelt aan dierlijke vetten, dan gaan de bètacellen dood.

 

Stel je bètacellen bloot aan plantaardige vetten dan gebeurt dat niet.

 

Opvallend!

 

 

Dit kan dus verklaren waarom diereneters zoveel groter risico hebben op overgewicht en diabetes.

 

Als je dierlijke producten eet vermindert zowel de werking als de afscheiding van insuline binnen no-time.

 

Hoe meer dierlijke producten in je dieet, hoe groter het risico dus ook op schommelende bloedsuikerspiegels.

 

Natuurlijk krijgt niet iedereen die te veel dierlijke producten eet diabetes.

Net zoals niet iedereen die rookt longkanker krijgt.

 

Maar gezond is het niet!

 

We zijn nou eenmaal niet gemaakt voor het verteren van dierlijke producten.

 

We zijn gemaakt om in overvloed te genieten van fruit en planten!

Oelalaa wat een geluk!

 

Bemachtig jij een plek bij een van mijn workshops voor een superboost aan je mentale en fysieke gezondheid? Meld je snel hier aan!

 

Vrolijke groet en veel liefs, Janneke

 

EET WIN-WIN | VOOR WINNAARS | ZONDER VERLIEZERS

BRONNEN:

 

Barnard ND, Cohen J, Jenkins DJ, et al. A low-fat vegan diet improves glycemic control and cardiovascular risk factors in a randomized clinical trial in individuals with type 2 diabetes. Diabetes Care. 2006;29(8):1777–83.

 

Wang L, Folsom AR, Zheng ZJ, Pankow JS, Eckfeldt JH. Plasma fatty acid composition and incidence of diabetes in middle-aged adults: the Atherosclerosis Risk in Communi- ties (ARIC) Study. Am J Clin Nutr. 2003;78(1):91–8.

 

Cunha DA, Igoillo-Esteve M, Gurzov EN, et al. Death protein 5 and p53-upregulated modulator of apoptosis mediate the endoplasmic reticulum stress-mitochondrial dialog triggering lipotoxic rodent and human β-cell apoptosis. Diabetes. 2012;61(11):2763–75.

 

Welch RW. Satiety: have we neglected dietary non-nutrients? Proc Nutr Soc. 2011;70(2):145–54.

 

Cnop M, Hughes SJ, Igoillo-Esteve M, et al. The long lifespan and low turnover of human islet beta cells estimated by mathematical modelling of lipofuscin accumulation. Diabetologia. 2010; 53(2):321–30.

 

Taylor R. Banting Memorial lecture 2012: reversing the twin cycles of type 2 diabetes. Diabet Med. 2013;30(3):267–75.

 

Cunha DA, Igoillo-Esteve M, Gurzov EN, et al. Death protein 5 and p53-upregulated modulator of apoptosis mediate the endoplasmic reticulum stress-mitochondrial dialog triggering lipotoxic rodent and human β-cell apoptosis. Diabetes. 2012;61(11):2763–75.

 

Cnop M, Hannaert JC, Grupping AY, Pipeleers DG. Low density lipoprotein can cause death of islet beta-cells by its cellular uptake and oxidative modification. Endocrinology. 2002;143(9): 3449–53.

 

Maedler K, Oberholzer J, Bucher P, Spinas GA, Donath MY. Monounsaturated fatty acids prevent the deleterious effects of palmitate and high glucose on human pancreatic beta-cell turnover and function. Diabetes. 2003;52(3):726–33.

 

Xiao C, Giacca A, Carpentier A, Lewis GF. Differential effects of monounsaturated, polyunsaturated and saturated fat ingestion on glucose-stimulated insulin secretion, sensitivity and clearance in overweight and obese, non-diabetic humans. Diabetologia. 2006;49(6):1371–9.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in voor het aller gezondste leesvoer.

STOP. Dit supergezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

Het kan confronterend zijn. Maar je wordt er wel een nóg leuker mens van. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Schrijf je nu in voor gezond leesvoer.

STOP. Dit super gezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

!
!
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top