Water Drinken

Lobke Faasen en ik (en nog heel veel meer mensen!) werken aan

 

“De schijf    for all life!”

 

Een duurzaam én gezond alternatief op de bestaande schijf van vijf.

Voor zowel je eigen gezondheid, als de wereld.

 

Een advies waarin je in een oogopslag dus kunt zien wat je voor optimale gezondheid iedere dag mag eten.

 

Over de basis waren Lobke en ik het snel eens:

 

  1. Fruit als ultieme brandstof.
  2. Bladgroen als belangrijkste groente en dus medicijn.
  3. Aanvullen met kiemen, verse kruiden, beetje zeewier en overige groente.
  4. Daar bovenop linzen, erwten en volkoren (pseudo) granen, wat noten zaden en pitten.
  5. Dat vul je weer aan met zonlicht (D3) en B12 supplement.

 

Tot Lobke met de geniale opmerking komt en zegt: “Is water niet de basis?!”.

 

En toen was ik even stil.

 

 

Hoe zit het idd met water?!

 

Ik ging op onderzoek uit.

 

Kijk, 99,99% van het WIN-WIN DIEET bestaat voor meer dan 70% uit water.

Zelf bananen en avocado’s bestaan voor meer dan 70% uit water.

 

Echter, 99,99% van de rest van Nederland haalt 99,99% van zijn calorieën uit producten die nauwelijks tot geen water bevatten.

 

Dit maakt verschil.

 

Een sporter met een droog dieet zal veel meer moeten drinken,

dan een niet sporter met een waterrijk win-win dieet.

 

A fijn, wat zeggen de betere onderzoeken?

 

Alleen grote en prijzige gerandomiseerde onderzoeken kunnen deze vragen goed beantwoorden.

 

Maar gezien het feit dat water niet gepatenteerd kan worden zijn dergelijke onderzoeken schaars.

 

 

Waarschijnlijk komt het beste bewijs uit de Adventist Health Study. Het leuke, de meeste Adventisten zijn op zijn minst vegetariër. Daarom is deze groep Amerikanen razend interessant om te bestuderen.

 

A fijn, twintigduizend mannen en vrouwen werden geobserveerd.

Degenen die vijf of meer glazen water per dag dronken waren 50% beter beschermd voor hart- en vaatziekten in vergelijking met degenen die 2-3 glazen dronken.

 

Ook je hersenen bestaan voor 75 procent uit water.

Wanneer je uitdroogt, krimpen je hersenen direct.

 

Een urineonderzoek bij kinderen kwam tot de shockkende conclusie dat 67% uitgedroogd op school aankomt.

 

De groep die vervolgens water kreeg presteerde significant beter dan de kinderen die geen water kregen.

 

Je hydratatiestatus blijkt ook je stemming sterk te beïnvloeden.

Onvoldoende vocht in je lijf maakt je direct slaperigheid en vermoeid.

Nog erger: het blijkt je daadkracht en alertheid te verminderen.

Zodra je weer water drinkt verdwijnt dit gelukkig direct en wordt de schadelijke invloed op alertheid, geluk en helderheid binnen 5 tot 20 minuten teruggedraaid.

 

 

Hoe weet je of je gedehydrateerd bent?

 

Als je wat water drinkt en het meeste daarvan snel weer uit plast, dan ben je waarschijnlijk goed gehydrateerd.

 

Nog slimmer?

Voed jezelf voornamelijk met zeer waterrijk voedsel + drink wat brandnetelthee en water erbij en je ervaart snel meer:

 

Rust en vrolijkheid in je hoofd.

Energie en daadkracht in je lijf.

 

Ook ervaren? Ga snel aan de slag met mijn boeken! EET-WIN WIN en SUPERSNEL HERSTEL!

 

Vrolijke groet en veel liefs, Janneke

DE WIN-WIN METHODE | VOOR WINNAARS | ZONDER VERLIEZERS

BRONNEN:

 

Chan J, Knutsen SF, Blix GG, Lee JW, Fraser GE. Water, other fluids, and fatal coronary

heart disease: the Adventist Health Study. Am J Epidemiol. 2002;155(9):827–33.

 

Benelam B, Wyness L. Hydration and health: a review. Nutr Bull. 2010;35:3–25.

 

Kempton MJ, Ettinger U, Foster R, et al. Dehydration affects brain structure and function

in healthy adolescents. Hum Brain Mapp. 2011;32(1):71–9.

 

Stookey JD, Brass B, Holliday A, Arieff A. What is the cell hydration status of healthy children in the USA? Preliminary data on urine osmolality and water intake. Public Health

Nutr. 2012; 15(11):2148–56.

 

Edmonds CJ, Burford D. Should children drink more water?: the effects of drinking water

on cognition in children. Appetite. 2009;52(3):776–9.

 

Rush EC. Water: neglected, unappreciated and under researched. Eur J Clin Nutr. 2013;67(5): 492–5.

 

Jéquier E, Constant F. Water as an essential nutrient: the physiological basis of hydration. Eur J Clin Nutr. 2010;64(2):115–23.

 

Vivanti AP. Origins for the estimations of water requirements in adults. Eur J Clin Nutr. 2012;66(12):1282–9.

 

Adolph EF. The regulation of the water content of the human organism. J Physiol (Lond). 1921;55(1–2):114–32.

 

Negoianu D, Goldfarb S. Just add water. J Am Soc Nephrol. 2008;19(6):1041–3.

 

Pross N, Demazières A, Girard N, et al. Influence of progressive fluid restriction on mood

and physiological markers of dehydration in women. Br J Nutr. 2013;109(2):313–21. 25.

 

Péronnet F, Mignault D, du Souich P, et al. Pharmacokinetic analysis of absorption, distribution and disappearance of ingested water labeled with D2O in humans. Eur J

Appl Physiol. 2012;112(6):2213–22.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in voor het aller gezondste leesvoer.

STOP. Dit supergezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

Het kan confronterend zijn. Maar je wordt er wel een nóg leuker mens van. 

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Schrijf je nu in voor gezond leesvoer.

STOP. Dit super gezonde leesvoer is alleen voor vrolijke changemakers! Voor winnaars. Zonder dat anderen daarvoor hoeven te verliezen. Eerlijk zijn: ben jij klaar voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Ben je 'ready for positive change'?

!
!
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top